Aktiviti Pemeriksaan Rutin Peniaga Promosi Besar-besaran di Brunei

Published at Mar 27, 2025 05:13 pm
(Bandar Seri Begawan, 27hb) Bahagian Hal Ehwal Pengguna di bawah Jabatan Perancangan Ekonomi dan Statistik Brunei baru-baru ini mengadakan pemeriksaan rutin ke atas peniaga yang mengambil bahagian dalam aktiviti promosi besar-besaran di Brunei.
 Pihak berkuasa menekankan kepentingan kelakuan jualan yang beretika dan telus untuk meningkatkan keyakinan pengguna. Pemeriksaan ini bertujuan untuk mengingatkan perniagaan agar memaparkan harga dengan jelas dan memastikan ketelusan dalam terma dan syarat jualan mereka, supaya mematuhi Perintah Kawalan Harga Bab 142 di bawah Akta Harga Murah dan Perintah Paparan Harga. Kegagalan mematuhi peraturan boleh mengakibatkan denda maksimum BND 1,000, dan mereka yang mengulangi kesalahan boleh menghadapi denda maksimum BND 20,000 serta penjara maksimum lima tahun.
 Pemeriksaan dalam pelaksanaan meliputi seluruh industri runcit negara, termasuk kedai runcit, hiasan rumah dan kedai perabot, kedai elektrik dan perusahaan tekstil. Amalan perniagaan yang beretika bukan sahaja boleh melindungi pengguna daripada maklumat yang salah, tetapi juga dapat mewujudkan persekitaran runcit yang lebih mampan dan lebih dipercayai.
 Orang ramai digalakkan untuk melaporkan kelakuan jualan yang tidak sah melalui Talian Darussalam 123, aplikasi mudah alih PenggunaBijak atau melalui e-mel consumercomplaints@jpes.gov.bn

Author

Law Hui Yun


相关报道