Perang subsidi penghantaran makanan antara dua gergasi internet China, Meituan dan Alibaba, meningkat secara mendadak pada hujung minggu apabila pelbagai baucar subsidi besar-besaran diedarkan, malah sesetengah penghantaran makanan boleh didapati secara "pembelian sifar ringgit".
Mengikut laporan The Paper, Yicai dan lain-lain, pada awal Julai, Flash Purchase milik Alibaba mengumumkan subsidi sebanyak 50 bilion yuan (lebih kurang 8.8 bilion ringgit) untuk mencabar Meituan, malah terdapat desas-desus bahawa Taobao Flash Purchase telah menetapkan hari Sabtu (5 Julai) sebagai “Hari Pecutan Pesanan”, menyasarkan kemuncak antara 90 juta hingga 100 juta pesanan.
Bagi menghadapi cabaran tersebut, Meituan secara tiba-tiba meningkatkan subsidi penghantaran makanannya pada hari Sabtu. Ramai pengguna internet melaporkan bahawa bermula hari Sabtu, Meituan mula menawarkan banyak baucar penghantaran makanan “pembelian 0 ringgit”, di mana selepas ditebus pengguna boleh mendapatkan minuman susu teh, burger dan lain-lain secara percuma. Jika memilih penghantaran, jumlah pesanan perlu mencapai nilai tertentu serta membayar caj penghantaran, manakala jika memilih ambil sendiri di kedai, ianya percuma sepenuhnya.
Disebabkan jumlah pesanan melebihi rekod sejarah, aplikasi Meituan mengalami gangguan perkhidmatan buat sementara waktu.
Diskaun yang begitu besar menyebabkan jumlah pesanan penghantaran makanan meningkat mendadak di seluruh negara. Pada malam Sabtu, Meituan dengan segera mengumumkan jumlah pesanan runcit segera telah melepasi 120 juta pesanan, satu cabaran terus kepada Taobao Flash Purchase.
Seorang pekerja kedai minuman susu berkata: “Dalam sehari, stok untuk setengah tahun telah habis dijual.”
Mengikut laporan The Paper, Yicai dan lain-lain, pada awal Julai, Flash Purchase milik Alibaba mengumumkan subsidi sebanyak 50 bilion yuan (lebih kurang 8.8 bilion ringgit) untuk mencabar Meituan, malah terdapat desas-desus bahawa Taobao Flash Purchase telah menetapkan hari Sabtu (5 Julai) sebagai “Hari Pecutan Pesanan”, menyasarkan kemuncak antara 90 juta hingga 100 juta pesanan.
Bagi menghadapi cabaran tersebut, Meituan secara tiba-tiba meningkatkan subsidi penghantaran makanannya pada hari Sabtu. Ramai pengguna internet melaporkan bahawa bermula hari Sabtu, Meituan mula menawarkan banyak baucar penghantaran makanan “pembelian 0 ringgit”, di mana selepas ditebus pengguna boleh mendapatkan minuman susu teh, burger dan lain-lain secara percuma. Jika memilih penghantaran, jumlah pesanan perlu mencapai nilai tertentu serta membayar caj penghantaran, manakala jika memilih ambil sendiri di kedai, ianya percuma sepenuhnya.
Disebabkan jumlah pesanan melebihi rekod sejarah, aplikasi Meituan mengalami gangguan perkhidmatan buat sementara waktu.
Diskaun yang begitu besar menyebabkan jumlah pesanan penghantaran makanan meningkat mendadak di seluruh negara. Pada malam Sabtu, Meituan dengan segera mengumumkan jumlah pesanan runcit segera telah melepasi 120 juta pesanan, satu cabaran terus kepada Taobao Flash Purchase.
Seorang pekerja kedai minuman susu berkata: “Dalam sehari, stok untuk setengah tahun telah habis dijual.”