(Bangkok 29hb) Timbalan Menteri Kewangan Thailand, Chulapan mendedahkan bahawa Bank Pelaburan Infrastruktur Asia (AIIB) berminat melabur dalam "Projek Jambatan" yang didorong oleh kerajaan Thailand, kerana percaya bahawa projek ini akan membawa manfaat ketara kepada Asia Tenggara dan Asia Timur.
Chulapan membuat kenyataan ini selepas bertemu dengan Presiden AIIB, Jin Liqun, semasa menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN ke-46 di Kuala Lumpur pada hari Selasa.
Semasa pertemuan itu, Jin Liqun memberikan penghargaan tinggi terhadap kerjasama Thailand dalam pelbagai projek infrastruktur dengan bank pembangunan multilateral, seperti bekerjasama dengan AIIB untuk mendapatkan dana bagi pengembangan dan penambahbaikan Lapangan Terbang U-Tapao.
Beliau menyatakan bahawa AIIB menunjukkan minat yang mendalam untuk terlibat dalam projek jambatan itu dan menyebut bahawa projek ini akan berkesan mengurangkan kos pengangkutan, memendekkan masa pengangkutan, dan membawa keuntungan yang besar kepada kecekapan logistik di rantau Asia Tenggara dan Asia Timur.
Projek jambatan telah dilihat oleh beberapa kerajaan Thailand sebagai keutamaan strategi pelaburan negara, dan kerajaan yang sedang berkuasa juga menjadikannya sebagai projek pembinaan infrastruktur yang utama, dengan jumlah anggaran pelaburan mencecah 1 trilion baht.
Inti projek termasuk pembinaan dua pelabuhan laut dalam di Chumphon dan Ranong, pembinaan lebuh raya dan laluan kereta api berkembar yang menghubungkan Teluk Thailand dengan Laut Andaman.
Setelah projek siap, masa perkapalan yang dahulunya perlu melalui Selat Melaka akan dipendekkan kira-kira empat hari, meningkatkan kecekapan perkapalan serantau dengan ketara.
Menurut Pejabat Dasar dan Perancangan Pengangkutan Thailand, projek ini merancang mengadakan tender antarabangsa peringkat pertama (nilai 520 bilion baht) pada tahun ini, dan dijangka memulakan pembinaan pada Oktober 2030.
Menteri Kewangan Pichet sebelum ini menyatakan bahawa Thailand harus memanfaatkan kelebihan geografinya sebagai pintu masuk penting untuk eksport China ke Laut Andaman, mengukuhkan kerjasama perdagangan dengan China melalui projek jambatan ini dan bukannya bersaing dengan China.
Beliau menekankan: "China adalah salah satu negara pengimport dan pengeksport terbesar di dunia, Thailand harus berkongsi manfaat ini dengannya."
Sejak krisis kewangan Asia 1997 hingga 1998, jumlah pelaburan sektor awam dan swasta Thailand sebagai peratusan daripada KDNK telah di bawah 25% selama 25 tahun berturut-turut. Pada tahun 2023, jumlah pelaburan mencapai 2.6 trilion baht, hampir kepada titik tertinggi sebelum krisis pada 1996 yang mencecah 2.7 trilion baht. Pada masa itu, peratusan pelaburan Thailand terhadap KDNK mencapai sehingga 51%, menunjukkan bahawa rangsangan ekonomi semasa dan pelaburan infrastruktur adalah penting dalam menghidupkan semula ekonomi.
Chulapan membuat kenyataan ini selepas bertemu dengan Presiden AIIB, Jin Liqun, semasa menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN ke-46 di Kuala Lumpur pada hari Selasa.
Semasa pertemuan itu, Jin Liqun memberikan penghargaan tinggi terhadap kerjasama Thailand dalam pelbagai projek infrastruktur dengan bank pembangunan multilateral, seperti bekerjasama dengan AIIB untuk mendapatkan dana bagi pengembangan dan penambahbaikan Lapangan Terbang U-Tapao.
Beliau menyatakan bahawa AIIB menunjukkan minat yang mendalam untuk terlibat dalam projek jambatan itu dan menyebut bahawa projek ini akan berkesan mengurangkan kos pengangkutan, memendekkan masa pengangkutan, dan membawa keuntungan yang besar kepada kecekapan logistik di rantau Asia Tenggara dan Asia Timur.
Projek jambatan telah dilihat oleh beberapa kerajaan Thailand sebagai keutamaan strategi pelaburan negara, dan kerajaan yang sedang berkuasa juga menjadikannya sebagai projek pembinaan infrastruktur yang utama, dengan jumlah anggaran pelaburan mencecah 1 trilion baht.
Inti projek termasuk pembinaan dua pelabuhan laut dalam di Chumphon dan Ranong, pembinaan lebuh raya dan laluan kereta api berkembar yang menghubungkan Teluk Thailand dengan Laut Andaman.
Setelah projek siap, masa perkapalan yang dahulunya perlu melalui Selat Melaka akan dipendekkan kira-kira empat hari, meningkatkan kecekapan perkapalan serantau dengan ketara.
Menurut Pejabat Dasar dan Perancangan Pengangkutan Thailand, projek ini merancang mengadakan tender antarabangsa peringkat pertama (nilai 520 bilion baht) pada tahun ini, dan dijangka memulakan pembinaan pada Oktober 2030.
Menteri Kewangan Pichet sebelum ini menyatakan bahawa Thailand harus memanfaatkan kelebihan geografinya sebagai pintu masuk penting untuk eksport China ke Laut Andaman, mengukuhkan kerjasama perdagangan dengan China melalui projek jambatan ini dan bukannya bersaing dengan China.
Beliau menekankan: "China adalah salah satu negara pengimport dan pengeksport terbesar di dunia, Thailand harus berkongsi manfaat ini dengannya."
Sejak krisis kewangan Asia 1997 hingga 1998, jumlah pelaburan sektor awam dan swasta Thailand sebagai peratusan daripada KDNK telah di bawah 25% selama 25 tahun berturut-turut. Pada tahun 2023, jumlah pelaburan mencapai 2.6 trilion baht, hampir kepada titik tertinggi sebelum krisis pada 1996 yang mencecah 2.7 trilion baht. Pada masa itu, peratusan pelaburan Thailand terhadap KDNK mencapai sehingga 51%, menunjukkan bahawa rangsangan ekonomi semasa dan pelaburan infrastruktur adalah penting dalam menghidupkan semula ekonomi.