菲律宾总统小马可仕于周二在三描礼士省苏比克造船厂,主持现代重工菲律宾有限公司启用仪式,标志着该国造船业复苏。仪式上并举行了首艘新船钢板切割礼,象征现代重工在菲律宾重新展开造船业务。
菲律宾总统小马可仕于周二在三描礼士省苏比克造船厂,主持现代重工菲律宾有限公司启用仪式,标志着该国造船业复苏。仪式上并举行了首艘新船钢板切割礼,象征现代重工在菲律宾重新展开造船业务。

Filipina Berikrar Rebut Semula Status Negara Kuasa Pembuatan Kapal – Hyundai Kembali Beroperasi Bantu Pemulihan Subic

Published at Sep 02, 2025 01:22 pm
(Manila, 2hb) — Presiden Filipina, Marcos, semalam mengumumkan bahawa negara itu akan berusaha sepenuhnya untuk mengembalikan status Filipina sebagai pusat pembuatan kapal dunia, dan kepulangan Hyundai Heavy Industries ke limbungan Subic serta pengoperasian semula kilang di situ menandakan langkah pertama dalam pelan besar ini.

Marcos, ketika menghadiri majlis pemotongan keluli bagi kapal pertama Hyundai Heavy Industries (Filipina), menyatakan bahawa Filipina telah lama membekalkan kelasi terbaik kepada dunia, dan kini harus turut membekalkan kapal berkualiti tinggi ke seluruh dunia demi mengembalikan kedudukan sebagai negara pembuat kapal teratas dunia.

Beliau menegaskan bahawa pada tahun 2014 hingga 2018, Filipina tergolong dalam lima negara pembuat kapal terbesar dunia, dengan pengeluaran tahunan antara 1.2 juta hingga 2 juta tan jumlah keseluruhan muatan (gross tonnage). Namun, pada 2019, anak syarikat Hyundai Heavy Industries Filipina telah muflis, menyebabkan limbungan Subic terpaksa dihentikan operasi, dengan lebih 30,000 pekerja hilang pekerjaan.

Dengan kembalinya Hyundai Heavy Industries sebagai entiti penstrukturan semula, Marcos yakin bahawa Subic akan mendapat peluang kedua. Kapasiti pengeluaran limbungan dijangka meningkat dari 1.3 juta kepada 2.5 juta tan berat mati, dan bilangan kapal tanker besar yang boleh dikendalikan setahun dijangka naik dari 4–5 buah kepada 8 buah.

Beliau turut mendedahkan bahawa menjelang 2030, limbungan ini dijangka akan mengupah kira-kira 4,300 rakyat Filipina, memberi sumber pendapatan kepada beribu-ribu keluarga, serta membolehkan lebih ramai pekerja mendapatkan semula maruah dan kemahiran profesional mereka.

Kerajaan juga bekerjasama dengan Pihak Berkuasa Pendidikan Teknikal dan Pembangunan Kemahiran Filipina (TESDA) untuk menubuhkan pusat latihan bermula November 2024, menawarkan biasiswa serta 16 kursus berkaitan pembuatan kapal, bagi memastikan tenaga kerja tempatan memenuhi piawaian antarabangsa.

Marcos berkata, pada masa ini rakyat Filipina membentuk kira-kira 30 peratus daripada jumlah keseluruhan kelasi dunia; jika industri pembuatan kapal tempatan turut diperkuatkan, Filipina akan menjadi "negara maritim yang lengkap" dalam erti kata sebenar.

"Mari kita buktikan kepada dunia bahawa rakyat Filipina memiliki kemahiran dan visi untuk mengharungi dunia yang penuh cabaran dan perubahan ini," katanya.

Author

联合日报newsroom


相关报道