Sebuah Pesawat Air India yang berlepas ke London bulan lalu terhempas tidak lama selepas berlepas. Pihak Amerika Syarikat mendapati secara awal bahawa suis aliran bahan api enjin telah ditutup, menyebabkan daya tujah hilang dengan ketara selepas berlepas. Oleh itu, siasatan kejadian difokuskan kepada faktor manusia dan bukannya pesawat Boeing 787 itu sendiri.
Sebuah pesawat Boeing 787 milik Air India yang menuju ke London telah terhempas di kawasan perumahan berhampiran lapangan terbang Ahmedabad pada 12 Jun. Pesawat ini membawa 12 anak kapal (termasuk 2 juruterbang) dan 230 penumpang. Kecuali seorang penumpang yang tercampak keluar dari pesawat dan terselamat, kesemua 241 orang terkorban. Bersama mangsa di darat, jumlah korban mencapai 260 orang.
Menurut The Wall Street Journal yang memetik sumber, siasatan awal mendapati suis yang mengawal aliran bahan api ke kedua-dua enjin berada dalam keadaan tertutup, menyebabkan pesawat hilang daya tujah dengan ketara selepas berlepas. Suis-suis ini biasanya digunakan oleh juruterbang untuk menghidupkan atau mematikan enjin, atau untuk tetapan semula dalam situasi kecemasan tertentu.
Menurut sumber yang mengetahui perkara ini, suis berkenaan sepatutnya kekal dalam keadaan terbuka sepanjang penerbangan biasa. Namun begitu, masih tidak jelas bagaimana dan mengapa ia ditutup. Sumber turut menyatakan bahawa buat masa ini belum dapat dipastikan sama ada tindakan ini dilakukan secara tidak sengaja atau sengaja, dan tidak diketahui sama ada juruterbang cuba menghidupkan semula suis itu ketika kejadian.
Jika suis-suis tersebut berada dalam keadaan tertutup, inilah yang boleh menerangkan kenapa pesawat itu, sebelum terhempas di hadapan asrama pelajar sebuah kolej perubatan, difahamkan telah mengaktifkan alat penjana kuasa kecemasan “ram air turbine” (RAT). RAT secara ringkas ialah turbin kecil penjana elektrik yang digerakkan angin, dan ia hanya akan keluar dan digunakan semasa saat-saat kritikal pesawat.
National Transportation Safety Board (NTSB) dari Amerika Syarikat kini sedang membantu siasatan tragedi ini di bawah tanggungjawab utama pihak berkuasa India. Pentadbiran Penerbangan Persekutuan Amerika (FAA), yang bertanggungjawab meluluskan kelayakan dan operasi pesawat Boeing 787 “Dreamliner”, serta syarikat Boeing dan GE Aerospace, turut memberi bantuan teknikal kepada pihak berkuasa India. (Sumber berita: Central News Agency)