( Kuching Jan 13) Setiausaha Kerajaan Sarawak Datuk Amar Mohamad Abu Bakar Marzuki menggesa penjawat awam Sarawak untuk terus bersatu padu dan bekerjasama dalam usaha merealisasikan wawasan strategi pembangunan pasca Covid-19 menjelang 2030.
Beliau menyatakan, ini adalah untuk memastikan perkhidmatan awam dapat beroperasi dengan berkesan demi kesejahteraan rakyat Sarawak.
"Jabatan Perkhidmatan Awam kami akan sentiasa bekerjasama untuk mencapai wawasan besar yang diusulkan oleh Premier Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari, dan memastikan semua inisiatif yang dilancarkan oleh Kerajaan Sarawak dapat dilaksanakan sepenuhnya."
Datuk Amar Mohamad Abu Bakar Marzuki menyatakan semasa menyampaikan ucapan pada acara Amanat Perdana Menteri Sarawak 2025 bahawa tahun 2024 telah menjadi tahun yang membuahkan hasil cemerlang bagi Sarawak.
Beliau menggesa semua penjawat awam Sarawak untuk terus menyokong pelbagai inisiatif baru yang akan dilancarkan.
Dalam masa yang sama, Datuk Amar Mohamad Abu Bakar Marzuki juga menyatakan untuk memastikan semua lapisan masyarakat mendapat sokongan Pelan Bantuan Keperluan Asas Sarawak, kaunter khidmat pelanggan sementara akan didirikan di semua Pejabat Residen dan Daerah.
Beliau menyatakan, pelan tersebut akan dilaksanakan secara berperingkat di seluruh Sarawak dan bermula pada 18 Januari tahun ini, sementara tarikh pelaksanaan sepenuhnya akan diumumkan kelak.
Katanya, setakat ini, Pelan Bantuan Keperluan Asas Sarawak telah menerima 398,942 permohonan, mencapai 45% daripada sasaran keseluruhan.
"Setakat 12 Januari 2025, kami telah menerima hampir 400 ribu permohonan pendaftaran Pelan Bantuan Keperluan Asas Sarawak. Seluruh ahli Jabatan Perkhidmatan Awam Sarawak akan terus bekerjasama rapat dengan rakan-rakan untuk memastikan inisiatif Kerajaan Sarawak dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin."
Datuk Amar Mohamad Abu Bakar Marzuki juga mencadangkan agar Jabatan Perkhidmatan Awam Sarawak bekerjasama erat bagi memastikan Pelan Bantuan Keperluan Asas Sarawak berjalan lancar.
Beliau menyatakan, beberapa cabaran dalam menyediakan bantuan melalui eWallet Sarawak menggunakan baucar digital akan diatasi melalui kerjasama erat antara ketua jabatan, Pejabat Residen dan Pejabat Daerah.
Beliau berkata, saluran permohonan Pelan Bantuan Keperluan Asas Sarawak dibuka sepanjang tahun, penerima bantuan tidak perlu bimbang tentang kemungkinan tidak dapat menerimanya.
"Pemohon yang layak tetapi belum tersenarai tidak perlu bimbang kerana permohonan dalam talian untuk Pelan Bantuan Keperluan Asas Sarawak akan dibuka semula dari 1 Februari hingga 31 Mac."