Akibat penarikan balik secara kecemasan sebanyak 6000 pesawat siri A320 oleh Airbus, Scoot dan AirAsia telah melaksanakan langkah-langkah tindak balas bagi memastikan keselamatan penerbangan serta meminimumkan kesulitan kepada penumpang.
Menurut laporan Lianhe Zaobao, Scoot mengesahkan kepada akhbar tersebut bahawa armadanya mempunyai 29 pesawat A320, di mana 21 daripadanya terkesan oleh arahan kelayakan penerbangan. Scoot telah memulakan kerja-kerja pembaikan berkaitan dan merancang untuk menyiapkan pembaikan bagi semua pesawat yang terjejas pada 29 haribulan.
Pada masa yang sama, Scoot telah membuat penyesuaian untuk meminimumkan ketidakselesaan kepada penumpang, dan memohon maaf atas sebarang kesan yang mungkin timbul.
Syarikat penerbangan Singapore Airlines tidak mengendalikan pesawat A320.
● AirAsia: Laraskan operasi penerbangan mengikut keperluan
Apabila dihubungi, AirAsia berkata syarikat mematuhi arahan kecemasan kelayakan terbang yang dikeluarkan oleh European Union Aviation Safety Agency (EASA) dan agensi pengesahan berkaitan, dan akan menjalankan proses pinjaman semula perisian serta penyelenggaraan pencegahan pada armada A320 mereka bermula 29 haribulan. AirAsia kini memberi keutamaan untuk memastikan semua kerja ini siap dalam 48 jam akan datang, dan akan melaraskan operasi penerbangan sekiranya perlu.
AirAsia mengingatkan penumpang yang terjejas bahawa mereka boleh mendapatkan maklumat terkini mengenai penerbangan masing-masing melalui aplikasi AirAsia MOVE, chatbot AskBo serta e-mel berdaftar pada bila-bila masa.
Berdasarkan kenyataan AirAsia, arahan ini tidak menjejaskan armada A330 syarikat.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Aviation Group Limited, Bo Lingam berkata: “Kami mengambil semua langkah perlu untuk meminimumkan kesulitan kepada penumpang dan mengucapkan terima kasih kepada pasukan kejuruteraan yang telah bekerja tanpa henti untuk menyiapkan tugas.”