Kementerian Industri dan Teknologi Maklumat China menyokong syarikat automotif memberi komitmen terhadap pembekal bahawa tempoh pembayaran tidak akan melebihi 60 hari, dan menyatakan bahawa langkah ini membantu pembangunan industri automotif yang sihat dan berkekalan.
Menurut laporan yang disatukan oleh Xinhua News dan CCTV News China, sebanyak 17 syarikat automotif utama China termasuk FAW, Dongfeng, GAC, Seres, dan BYD baru-baru ini telah mengeluarkan kenyataan, dengan memberikan komitmen tempoh pembayaran kepada pembekal tidak akan melebihi 60 hari.
Pada hari Khamis (12 Jun), ketika menjawab soalan wartawan tentang situasi di atas, seorang pegawai Kementerian menyatakan bahawa komitmen proaktif syarikat automotif terhadap pembayaran dalam masa kurang daripada 60 hari memainkan peranan penting dalam membina ekosistem pembangunan yang menang-menang antara "kenderaan lengkap dan komponen", dan mempromosikan pembangunan industri yang sihat dan mampan.
Pegawai itu berkata, seiring dengan percepatan langkah penukaran dan peningkatan industri automotif dan persaingan yang semakin sengit dalam pasaran kenderaan tenaga baharu, tekanan persaingan itu disalurkan dari kenderaan lengkap ke rantai industri, menunjukkan fenomena di mana tempoh pembayaran kepada pembekal semakin lama, dan aliran tunai menjadi sukar, yang tidak menguntungkan inovasi teknologi dan pembangunan industri yang sihat dan mampan.
Pegawai itu menyatakan bahawa kementerian tersebut menyokong syarikat kenderaan lengkap dalam melaksanakan komitmen yang berkaitan, terus membimbing syarikat kenderaan lengkap untuk membina hubungan kerjasama jangka panjang dan stabil dengan syarikat rantai pembekalan, mempromosikan penggabungan inovasi antara syarikat kecil, sederhana dan besar, bekerjasama mengembangkan keadaan di mana "sungai besar ada air, sungai kecil penuh", sentiasa meningkatkan daya tahan dan tahap keselamatan dalam rantaian industri dan pembekalan, serta membuat sumbangan baru kepada perkembangan industri automotif global.
Pegawai itu menyatakan bahawa industri kenderaan tenaga baharu China kini berada dalam tempoh pembangunan berkualiti tinggi yang kritikal, berharap agar syarikat-syarikat besar menjadi contoh dan meningkatkan disiplin diri industri, serta menyeru semua pihak dalam masyarakat untuk memberi perhatian dan sokongan terhadap pembangunan berkualiti tinggi industri kenderaan tenaga baharu, bersama-sama mempertahankan "tentera siber" dan "perhubungan awam hitam" serta fenomena kekacauan internet lain, mewujudkan persekitaran pembangunan yang positif dan beradab.
Menurut laporan Bloomberg, syarikat automotif milik negeri China seperti Dongfeng Motor Group, Guangzhou Automobile Group dan First Automobile Group, serta syarikat automotif swasta BYD, dalam beberapa hari kebelakangan ini telah mengeluarkan kenyataan, menyatakan bahawa mereka akan mematuhi tempoh pembayaran 60 hari untuk mempromosikan operasi yang berkesan dalam rantaian kewangan industri automotif.
Seiring dengan pasaran automotif China yang terperangkap dalam perang harga berpanjangan, kebanyakan syarikat automotif menghadapi tekanan keuntungan yang semakin mengecil. Untuk mengekalkan daya saing, syarikat-syarikat ini terpaksa mengurangkan kos dengan ketara, mengetatkan aliran tunai, dan memanjangkan tempoh pembayaran kepada pembekal.
Menurut laporan yang disatukan oleh Xinhua News dan CCTV News China, sebanyak 17 syarikat automotif utama China termasuk FAW, Dongfeng, GAC, Seres, dan BYD baru-baru ini telah mengeluarkan kenyataan, dengan memberikan komitmen tempoh pembayaran kepada pembekal tidak akan melebihi 60 hari.
Pada hari Khamis (12 Jun), ketika menjawab soalan wartawan tentang situasi di atas, seorang pegawai Kementerian menyatakan bahawa komitmen proaktif syarikat automotif terhadap pembayaran dalam masa kurang daripada 60 hari memainkan peranan penting dalam membina ekosistem pembangunan yang menang-menang antara "kenderaan lengkap dan komponen", dan mempromosikan pembangunan industri yang sihat dan mampan.
Pegawai itu berkata, seiring dengan percepatan langkah penukaran dan peningkatan industri automotif dan persaingan yang semakin sengit dalam pasaran kenderaan tenaga baharu, tekanan persaingan itu disalurkan dari kenderaan lengkap ke rantai industri, menunjukkan fenomena di mana tempoh pembayaran kepada pembekal semakin lama, dan aliran tunai menjadi sukar, yang tidak menguntungkan inovasi teknologi dan pembangunan industri yang sihat dan mampan.
Pegawai itu menyatakan bahawa kementerian tersebut menyokong syarikat kenderaan lengkap dalam melaksanakan komitmen yang berkaitan, terus membimbing syarikat kenderaan lengkap untuk membina hubungan kerjasama jangka panjang dan stabil dengan syarikat rantai pembekalan, mempromosikan penggabungan inovasi antara syarikat kecil, sederhana dan besar, bekerjasama mengembangkan keadaan di mana "sungai besar ada air, sungai kecil penuh", sentiasa meningkatkan daya tahan dan tahap keselamatan dalam rantaian industri dan pembekalan, serta membuat sumbangan baru kepada perkembangan industri automotif global.
Pegawai itu menyatakan bahawa industri kenderaan tenaga baharu China kini berada dalam tempoh pembangunan berkualiti tinggi yang kritikal, berharap agar syarikat-syarikat besar menjadi contoh dan meningkatkan disiplin diri industri, serta menyeru semua pihak dalam masyarakat untuk memberi perhatian dan sokongan terhadap pembangunan berkualiti tinggi industri kenderaan tenaga baharu, bersama-sama mempertahankan "tentera siber" dan "perhubungan awam hitam" serta fenomena kekacauan internet lain, mewujudkan persekitaran pembangunan yang positif dan beradab.
Menurut laporan Bloomberg, syarikat automotif milik negeri China seperti Dongfeng Motor Group, Guangzhou Automobile Group dan First Automobile Group, serta syarikat automotif swasta BYD, dalam beberapa hari kebelakangan ini telah mengeluarkan kenyataan, menyatakan bahawa mereka akan mematuhi tempoh pembayaran 60 hari untuk mempromosikan operasi yang berkesan dalam rantaian kewangan industri automotif.
Seiring dengan pasaran automotif China yang terperangkap dalam perang harga berpanjangan, kebanyakan syarikat automotif menghadapi tekanan keuntungan yang semakin mengecil. Untuk mengekalkan daya saing, syarikat-syarikat ini terpaksa mengurangkan kos dengan ketara, mengetatkan aliran tunai, dan memanjangkan tempoh pembayaran kepada pembekal.