Indeks Keyakinan Industri Runcit China (CRPI) bagi bulan Julai ialah 49.6%, menurun sebanyak 0.5 mata peratusan berbanding bulan sebelumnya.
Menurut laporan agensi berita CNS, Persatuan Perniagaan China pada hari Sabtu (5 Julai) mengumumkan data tersebut.
Indeks Keyakinan Industri Runcit China merupakan indeks komprehensif yang mencerminkan perubahan jangkaan operasi semasa industri runcit. Dari segi kategori industri, tiga kategori utama indeks runcit bagi Julai menunjukkan ciri-ciri perbezaan yang ketara.
Indeks kategori perniagaan barangan ialah 48.7%, menurun 0.8 mata peratusan berbanding bulan sebelumnya dan telah menurun selama dua bulan berturut-turut. Analisis menunjukkan bahawa bulan Julai memasuki musim cuti sekolah, runcit barangan fizikal secara luar talian memasuki musim perlahan, jangkaan perniagaan kategori barangan terus menjadi lemah.
Indeks kategori perniagaan sewaan pula ialah 52.4%, meningkat 1.1 mata peratusan berbanding bulan sebelumnya, kekal berada dalam zon pengembangan. Kepelbagaian senario dan peningkatan projek perkhidmatan semasa musim cuti adalah sebab utama peningkatan indeks. Perbelanjaan perjalanan keluarga semasa musim cuti sekolah telah mendorong jangkaan peningkatan aliran pelanggan bagi syarikat kategori sewaan, sekaligus menaikkan kadar penyewaan kedai dan jumlah jualan.
Indeks kategori perniagaan e-dagang ialah 50.2%, turun 0.6 mata peratusan berbanding bulan sebelumnya. Dengan berakhirnya musim promosi “618”, indeks jumlah jualan fizikal e-dagang turun ke 49.5%, merosot 2.3 mata peratusan berbanding bulan sebelumnya, memasuki zon penyusutan, menunjukkan bahawa selepas musim promosi berakhir, daya tarikan promosi menurun, dan jangkaan pertumbuhan jualan runcit dalam talian susut dengan ketara. Indeks jumlah barangan atas talian e-dagang ialah 51.0%, turun 0.3 mata peratusan berbanding bulan sebelumnya.