(Miri, 23hb) Majlis Bandaraya Miri ingin menegaskan dan menekankan bahawa jabatan ini sentiasa berusaha untuk mencegah, mengurangkan, mengawal pencemaran dan memperbaiki alam sekitar serta bekerjasama dengan jabatan dan agensi berkaitan untuk memastikan keselamatan dan kesejahteraan komuniti serta menguruskan isu kesihatan awam yang dihadapi komuniti.
Kenyataan majlis itu menyatakan bahawa majlis itu berasa kesal terhadap beberapa parti yang membuat kenyataan palsu dan tidak tepat berkaitan dengan perkhidmatan pengumpulan sisa Majlis Bandaraya Miri serta keputusannya untuk menarik balik peletakan tong sampah bin besar di kawasan komersial dan lokasi tertentu (kawasan tepi jalan dan sebagainya). Namun, kita harus menggalakkan kerjasama kerana mengekalkan kebersihan bandar dan memperbaiki alam sekitar adalah tanggungjawab kita bersama. Kita semua mesti sentiasa memupuk semangat kerjasama dalam kalangan penduduk untuk penglibatan aktif mereka dalam pengurusan dan usaha mengurangkan pembuangan haram dengan berkesan.
Komitmen majlis untuk perkhidmatan pengurusan sisa kekal tidak berubah, dengan jadual pengumpulan sisa kami melibatkan penggunaan lori penyerap untuk mengumpul sisa di Bandaraya Miri setiap hari, serta pengumpulan sisa isi rumah di kawasan kediaman sebanyak tiga kali seminggu dan pengumpulan sampah setiap hari di kawasan komersial dan institusi pembelajaran atau sekolah.
Oleh itu, kenyataan bahawa Majlis Bandaraya Miri sedang memansuhkan tugas terasnya, iaitu "perkhidmatan pengurusan sisa" yang amat penting, adalah tidak benar. Malah, Majlis Bandaraya Miri membelanjakan 46% daripada jumlah pendapatannya setiap tahun untuk pengurusan sisa, kerja-kerja pengosongan tangki septik, yang juga termasuk aktiviti pembersihan jalan yang dijalankan dari semasa ke semasa.
Sebab penutupan atau pembatalan fasiliti tong sampah RORO di kawasan komersial dan lokasi tertentu serta tepi jalan adalah kerana kemudahan ini telah disalahgunakan oleh orang awam. Fasiliti tong sampah RORO digunakan untuk menguruskan pembuangan barangan isi rumah besar dengan betul; contohnya perabot rosak atau dibuang, peralatan elektrik dan elektronik rumah, tetapi fasiliti tong sampah RORO telah disalahgunakan untuk pembuangan atau pengurusan sisa binaan dan serpihan, serta sisa/kebun.
Kerana fasiliti kawasan pembuangan sampah telah menjadi pusat koleksi oleh pengutip sampah, sampah di dalam tong RORO bertaburan di tanah, menjadikan kawasan itu tidak bersih, Majlis Bandaraya Miri telah menerima banyak aduan bau busuk dari penduduk di kawasan sekitarnya dan meminta agar pusat tong sampah itu ditutup.
Walaupun pusat tong sampah RORO yang ditetapkan telah ditutup; Majlis Bandaraya Miri menyediakan inisiatif lain dan perkhidmatan tambahan seperti perkhidmatan pengangkutan trak terbuka untuk pengurusan sisa isi rumah besar dengan kos yang sangat rendah, apabila diminta; menyediakan tong sampah bin besar atau trak terbuka untuk gotong-royong kebersihan komuniti; serta program pembersihan sempena perayaan (Tahun Baru Cina, Hari Raya, Hari Gawai dan Krismas) dengan meletakkan tong sampah bin besar di lokasi tertentu.
Majlis Bandaraya Miri sedang mencari dan merayu penglibatan aktif orang awam untuk memastikan pengurusan sisa dilakukan dengan betul, dan mengelakkan pengurusan sisa haram yang merosakkan alam sekitar. Majlis menggesa kerjasama orang awam dan menyemangati mereka supaya berwaspada dan bekerjasama dengan Majlis Bandaraya Miri untuk membendung dan menghentikan tindakan pembuangan haram di komuniti anda.
Orang awam boleh melaporkan perbuatan pembuangan sampah secara haram kepada Majlis Bandaraya Miri melalui talian penting 085-424111; 085-433501 atau 085-442411 atau Pusat Komando Bandar Pintar Miri (MSCCC) 085-424600 atau 019-214 4600 (terhad kepada WhatsApp sahaja.)
Selain cara yang disebutkan di atas, orang awam juga boleh melaporkan melalui Apps Miri Cares atau Apps Talikhidmat.
Komitmen majlis untuk perkhidmatan pengurusan sisa kekal tidak berubah, dengan jadual pengumpulan sisa kami melibatkan penggunaan lori penyerap untuk mengumpul sisa di Bandaraya Miri setiap hari, serta pengumpulan sisa isi rumah di kawasan kediaman sebanyak tiga kali seminggu dan pengumpulan sampah setiap hari di kawasan komersial dan institusi pembelajaran atau sekolah.
Oleh itu, kenyataan bahawa Majlis Bandaraya Miri sedang memansuhkan tugas terasnya, iaitu "perkhidmatan pengurusan sisa" yang amat penting, adalah tidak benar. Malah, Majlis Bandaraya Miri membelanjakan 46% daripada jumlah pendapatannya setiap tahun untuk pengurusan sisa, kerja-kerja pengosongan tangki septik, yang juga termasuk aktiviti pembersihan jalan yang dijalankan dari semasa ke semasa.
Sebab penutupan atau pembatalan fasiliti tong sampah RORO di kawasan komersial dan lokasi tertentu serta tepi jalan adalah kerana kemudahan ini telah disalahgunakan oleh orang awam. Fasiliti tong sampah RORO digunakan untuk menguruskan pembuangan barangan isi rumah besar dengan betul; contohnya perabot rosak atau dibuang, peralatan elektrik dan elektronik rumah, tetapi fasiliti tong sampah RORO telah disalahgunakan untuk pembuangan atau pengurusan sisa binaan dan serpihan, serta sisa/kebun.
Kerana fasiliti kawasan pembuangan sampah telah menjadi pusat koleksi oleh pengutip sampah, sampah di dalam tong RORO bertaburan di tanah, menjadikan kawasan itu tidak bersih, Majlis Bandaraya Miri telah menerima banyak aduan bau busuk dari penduduk di kawasan sekitarnya dan meminta agar pusat tong sampah itu ditutup.
Walaupun pusat tong sampah RORO yang ditetapkan telah ditutup; Majlis Bandaraya Miri menyediakan inisiatif lain dan perkhidmatan tambahan seperti perkhidmatan pengangkutan trak terbuka untuk pengurusan sisa isi rumah besar dengan kos yang sangat rendah, apabila diminta; menyediakan tong sampah bin besar atau trak terbuka untuk gotong-royong kebersihan komuniti; serta program pembersihan sempena perayaan (Tahun Baru Cina, Hari Raya, Hari Gawai dan Krismas) dengan meletakkan tong sampah bin besar di lokasi tertentu.
Majlis Bandaraya Miri sedang mencari dan merayu penglibatan aktif orang awam untuk memastikan pengurusan sisa dilakukan dengan betul, dan mengelakkan pengurusan sisa haram yang merosakkan alam sekitar. Majlis menggesa kerjasama orang awam dan menyemangati mereka supaya berwaspada dan bekerjasama dengan Majlis Bandaraya Miri untuk membendung dan menghentikan tindakan pembuangan haram di komuniti anda.
Orang awam boleh melaporkan perbuatan pembuangan sampah secara haram kepada Majlis Bandaraya Miri melalui talian penting 085-424111; 085-433501 atau 085-442411 atau Pusat Komando Bandar Pintar Miri (MSCCC) 085-424600 atau 019-214 4600 (terhad kepada WhatsApp sahaja.)
Selain cara yang disebutkan di atas, orang awam juga boleh melaporkan melalui Apps Miri Cares atau Apps Talikhidmat.