(Bandar Seri Begawan, 28hb): Berdasarkan laporan akhbar tempatan Pelita, industri perkhidmatan makanan dan minuman tempatan mencatatkan penurunan sebanyak 0.7% pada suku ketiga tahun 2025 berbanding tahun sebelum, manakala suku kedua tahun ini mencatatkan pertumbuhan sebanyak 2.3%. Pada masa yang sama, jumlah nilai keseluruhan perkhidmatan makanan dan minuman pada suku ketiga tahun 2025 dianggarkan mencecah BND111.3 juta. Penurunan ini utama sekali disebabkan oleh kejatuhan pendapatan jualan restoran, aktiviti perkhidmatan makanan lain serta perkhidmatan pembekalan minuman.
Pada suku ketiga 2025, perkhidmatan makanan menurun sebanyak 1.8% berbanding suku sebelumnya, sedangkan pada suku kedua 2025 mencatat pertumbuhan 7.0%. Dari segi kuantiti, perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 berkurang 1.0% berbanding tempoh yang sama tahun lalu, manakala pertumbuhan 1.9% direkodkan pada suku kedua 2025.
Dari perspektif suku ke suku, perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 menurun sebanyak 1.8%, tetapi suku kedua 2025 meningkat 6.8%.
Dari segi nilai, pendapatan jualan perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 menurun 0.7% berbanding suku ketiga 2024. Antara faktor penurunan ialah kejatuhan pendapatan jualan restoran, pendapatan perkhidmatan minuman dan pendapatan perkhidmatan makanan lain.
Dari segi jumlah jualan, perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 menurun 1.0% berbanding suku ketiga tahun 2024. Dalam itu, jumlah jualan restoran menurun 2.6%, aktiviti pembekalan minuman menurun 4.6%, dan aktiviti perkhidmatan makanan lain menurun 0.5%.
Dari aspek nilai jualan, pendapatan jualan perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 menurun 1.8% berbanding suku kedua 2025. Di antara penyumbang penurunan ini adalah pendapatan bagi aktiviti perkhidmatan makanan lain, restoran, kedai makanan segera, dan aktiviti pembekalan minuman.
Pada masa sama, dari sudut jumlah jualan, perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 menurun 1.8% berbanding suku kedua 2025. Dalam ini, jumlah jualan aktiviti perkhidmatan makanan lain menurun 7.9%, jualan restoran menurun 0.8%, jualan kedai makanan segera menurun 2.2%, dan aktiviti pembekalan minuman menurun 9.6%.
Indeks Perkhidmatan Makanan & Minuman (F&BSI) digunakan untuk mengukur dinamika aktiviti perkhidmatan makanan. Indeks ini merupakan penunjuk penting prestasi sektor makanan serta corak perbelanjaan pengguna.
Perkhidmatan makanan merujuk kepada aktiviti komersial yang menawarkan makanan atau minuman yang siap dimakan di premis atau untuk dibawa pulang, melibatkan pelbagai bentuk seperti restoran tradisional, restoran layan diri serta perkhidmatan bawa pulang. Sektor perkhidmatan merupakan antara tonggak utama ekonomi Brunei, merangkumi hampir 11% daripada jumlah syarikat, menggaji sekitar 9% tenaga kerja, dan pada tahun 2019 menjana hampir 2% daripada pendapatan sektor swasta.
Pada suku ketiga 2025, perkhidmatan makanan menurun sebanyak 1.8% berbanding suku sebelumnya, sedangkan pada suku kedua 2025 mencatat pertumbuhan 7.0%. Dari segi kuantiti, perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 berkurang 1.0% berbanding tempoh yang sama tahun lalu, manakala pertumbuhan 1.9% direkodkan pada suku kedua 2025.
Dari segi nilai, pendapatan jualan perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 menurun 0.7% berbanding suku ketiga 2024. Antara faktor penurunan ialah kejatuhan pendapatan jualan restoran, pendapatan perkhidmatan minuman dan pendapatan perkhidmatan makanan lain.
Dari segi jumlah jualan, perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 menurun 1.0% berbanding suku ketiga tahun 2024. Dalam itu, jumlah jualan restoran menurun 2.6%, aktiviti pembekalan minuman menurun 4.6%, dan aktiviti perkhidmatan makanan lain menurun 0.5%.
Dari aspek nilai jualan, pendapatan jualan perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 menurun 1.8% berbanding suku kedua 2025. Di antara penyumbang penurunan ini adalah pendapatan bagi aktiviti perkhidmatan makanan lain, restoran, kedai makanan segera, dan aktiviti pembekalan minuman.
Pada masa sama, dari sudut jumlah jualan, perkhidmatan makanan pada suku ketiga 2025 menurun 1.8% berbanding suku kedua 2025. Dalam ini, jumlah jualan aktiviti perkhidmatan makanan lain menurun 7.9%, jualan restoran menurun 0.8%, jualan kedai makanan segera menurun 2.2%, dan aktiviti pembekalan minuman menurun 9.6%.
Indeks Perkhidmatan Makanan & Minuman (F&BSI) digunakan untuk mengukur dinamika aktiviti perkhidmatan makanan. Indeks ini merupakan penunjuk penting prestasi sektor makanan serta corak perbelanjaan pengguna.
Perkhidmatan makanan merujuk kepada aktiviti komersial yang menawarkan makanan atau minuman yang siap dimakan di premis atau untuk dibawa pulang, melibatkan pelbagai bentuk seperti restoran tradisional, restoran layan diri serta perkhidmatan bawa pulang. Sektor perkhidmatan merupakan antara tonggak utama ekonomi Brunei, merangkumi hampir 11% daripada jumlah syarikat, menggaji sekitar 9% tenaga kerja, dan pada tahun 2019 menjana hampir 2% daripada pendapatan sektor swasta.