Menteri Pengangkutan Anthony Loke menyatakan bahawa Kabinet telah meluluskan cadangan Malaysia Rail Link (MRL) untuk menukar projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) daripada sistem keretapi tunggal lebar berganda kepada keretapi berkembar.
Beliau berkata, cadangan ini melibatkan bahagian D ECRL, dari Stesen Jalan Kastam Pelabuhan Klang ke Pelabuhan Utara dan Pelabuhan Barat, sepanjang 25 kilometer.
Beliau berkata, pembinaan keretapi berkembar tidak memerlukan peruntukan tambahan daripada kerajaan, dan tidak akan meningkatkan kos pembangunan keseluruhan ECRL.
“Kabinet bersetuju untuk menggunakan pembinaan keretapi berkembar, yang termasuk landasan baharu ukuran standard untuk keretapi ECRL beroperasi, sambil mengekalkan sistem keretapi yang sedia ada untuk Syarikat Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) untuk digunakan.”
“Ini akan meningkatkan kapasiti pengangkutan kargo keretapi serta meningkatkan kecekapan pengangkutan keretapi ke Pelabuhan Utara dan Pelabuhan Barat.”
Beliau mengatakan demikian dalam sidang media selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka Sambutan Tahun Baru Cina Lembaga Pelabuhan Klang dan Pelancaran Tetingkap Tunggal Maritim Malaysia (MMSW) hari ini (17hb). Turut hadir ialah Pengerusi Lembaga Pelabuhan Klang, Ean Yong Hian Wah.
Anthony Loke menyebut bahawa selepas ditukar kepada keretapi berkembar, KTMB dan keretapi ECRL akan dapat beroperasi secara bebas tanpa perlu bergantung satu sama lain, lalu membawa kesan positif yang ketara.
“Selepas projek ini disiapkan, ia akan meningkatkan kapasiti pengangkutan kargo keretapi di Pelabuhan Utara dan Pelabuhan Barat, dan memperkukuh kecekapan industri perdagangan import dan eksport negara kita.”
Beliau menambah bahawa MRL selaku syarikat pemilik projek ECRL, bersama dengan China Communications Construction Company Limited (CCCC) selaku kontraktor utama, akan mengeluarkan maklumat tender terperinci pada akhir bulan ini, dan memberi keutamaan kepada kontraktor bumiputera berkelayakan yang berpengalaman dalam industri keretapi.
Selain itu, Anthony Loke menyatakan bahawa walaupun terdapat penambahan skop bahagian D, kos pembinaan keseluruhan projek ECRL masih lebih rendah berbanding kos pembinaan projek yang ditandatangani pada tahun 2017, yang ketika itu pelan hanya dilanjutkan ke Jalan Kastam dan tidak menyambungkan Pelabuhan Utara dan Pelabuhan Barat.
Beliau berkata, laluan bahagian D mempunyai kepentingan strategi, ia akan melengkapkan jaringan landasan yang menghubungkan pelabuhan timur dan barat, mengoptimumkan penggunaan rel kargo ECRL dan KTMB.
“Selain itu, laluan ini akan memastikan penyambungan lancar antara Pelabuhan Kuantan dan Stesen Kargo Pelabuhan Klang Utara dan Barat, dan mencapai kemudahan pelabuhan dengan menggunakan laluan bypass Bentong.”
ECRL sepanjang 665 kilometer, merentasi Kelantan, Terengganu, dan Pahang di pantai timur, dan menghubungkan Selangor di pantai barat. Laluan dari Kota Bharu ke Stesen Pengangkutan Bersepadu Gombak dijangka akan siap pada Disember 2026 dan mula beroperasi pada Januari 2027.
Sementara itu, laluan sambungan rel dari Gombak ke Pelabuhan Klang dijangka akan siap pada Disember 2027 dan mula beroperasi sepenuhnya pada Januari 2028.
Selain itu, Anthony Loke menyatakan, Pelabuhan Klang menyasarkan untuk mengendalikan 15 juta unit kontena bersamaan (TEU) tahun ini, meningkat 2.3% dari tahun lepas, sasaran ini akan disokong oleh pertumbuhan ekonomi domestik, pembangunan projek infrastruktur industri pembuatan dan pertumbuhan pengangkutan logistik serta dasar perdagangan yang menyokong daripada kerajaan.
Beliau berkata, kapasiti pemprosesan kontena Pelabuhan Klang pada tahun 2024 adalah sebanyak 14.64 juta unit, meningkat 4.5% berbanding tahun 2023, merangkumi kira-kira 47.7% daripada kapasiti pemprosesan kontena negara.
“Ini adalah pencapaian bersejarah oleh Pelabuhan Klang sejak ia memulakan perkhidmatan kontena (muat naik/turun) pada tahun 1973.”
Beliau juga menyebut bahawa sistem MMSW telah diperluaskan ke semua pelabuhan negara dan akan dilaksanakan sepenuhnya di Pelabuhan Klang pada 10 Jun 2024.
Beliau berkata, menurut data statistik yang direkodkan oleh sistem MMSW, dari 1 Jun hingga 31 Disember 2024, sebanyak 10,682 kapal telah menggunakan sistem ini untuk menyelesaikan proses keluar masuk pelabuhan di pelbagai pelabuhan di seluruh negara.