Timbalan Menteri Industri dan Teknologi Maklumat China, Xin Guobin, pada 9hb, semasa sidang media bertema siri “Penyelesaian Berkualiti Tinggi Pelan Perancangan Lima Tahun Ke-14” yang diadakan oleh Pejabat Informasi Negara, menyatakan bahawa pengeluaran kenderaan tenaga baharu China tahun lalu melebihi 13 juta unit, menjadikan pengeluaran dan jualan kenderaan tenaga baharu China kekal di tempat pertama dunia selama 10 tahun berturut-turut.
“Kenderaan tenaga baharu adalah arah pembangunan hijau dan penaiktarafan transformasi industri automotif global yang penting, serta merupakan jalan mesti bagi China untuk bergerak dari negara besar automotif ke negara kuat automotif,” kata Xin Guobin. Bahagian jualan kenderaan tenaga baharu telah meningkat daripada 5.4% pada tahun 2020 kepada 40.9% tahun lalu. Tahun lalu, jumlah penggunaan kenderaan tenaga baharu melebihi 2 trilion yuan (1.18 trilion ringgit), secara berkesan memacu perkembangan pesat rantaian industri huluan dan hiliran serta industri berkaitan, membentuk manfaat sosio-ekonomi yang besar dan memberi sumbangan penting kepada pembangunan ekonomi berkualiti tinggi.
Data yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pembangunan dan Reformasi Negara China baru-baru ini menunjukkan bahawa pada tahun 2024, bilangan kenderaan tenaga baharu di seluruh China mencapai 31.4 juta unit, meningkat lebih 5 kali ganda berbanding akhir Pelan Lima Tahun Ke-13.
Data terkini daripada Kementerian Keselamatan Awam menunjukkan bahawa sehingga akhir Jun tahun ini, jumlah kenderaan tenaga baharu di seluruh negara China mencapai 36.89 juta unit, dengan bahagian kenderaan tenaga baharu dalam jumlah keseluruhan kenderaan telah mencapai 10.27%. Pada separuh pertama tahun ini, kenderaan tenaga baharu yang didaftarkan baru berjumlah 5.622 juta unit, meningkat 27.86% berbanding tempoh yang sama tahun lalu, mencipta rekod baharu dalam sejarah.
Menurut Laman Maklumat Ekonomi Industri China, sejak 2021, pembangunan kenderaan tenaga baharu China menunjukkan momentum yang kuat, dengan kadar pertumbuhan pengeluaran dan jualan tahunan melebihi 30% selama 4 tahun berturut-turut. Salah satu kunci utamanya ialah China mempunyai sistem industri kenderaan tenaga baharu yang lengkap dan kukuh. Pada masa ini, China telah membentuk rantaian industri kenderaan tenaga baharu pintar yang merangkumi bekalan bahan mentah, pengeluaran bateri, pembuatan kenderaan lengkap, pembinaan fasiliti pengecasan dan penukaran bateri, dan lain-lain. “Kecekapan pengeluaran satu kenderaan tenaga baharu dalam satu minit adalah hasil daripada kerjasama rantaian industri yang sangat bersepadu dan operasi yang cekap.”
Selain itu, tahap penerimaan pengguna China terhadap kenderaan tenaga baharu juga semakin tinggi, dan permintaan pengguna terus meningkat.
Xin Guobin menyatakan bahawa pada masa hadapan akan terus memperbaiki dasar sokongan, menguatkan terobosan teknologi teras utama, menormalkan tata tertib persaingan industri, dan terus memacu pembangunan industri berkualiti tinggi.