(Tokyo, 3 Julai) Syarikat automobil Jepun, Toyota Motor, sedang mendapatkan lebih banyak komponen buatan China yang lebih murah untuk talian pengeluarannya di Thailand, demi meningkatkan daya saing harga model kenderaan elektrik baharu yang bakal dilancarkan pada tahun 2028.
Menurut laporan Nikkei Asia pada hari Sabtu (2 Ogos) yang memetik sumber, Toyota telah melaksanakan tindakan pemerolehan secara menyeluruh untuk komponen kenderaan elektrik buatan syarikat China. Toyota telah mempertemukan pembekal utama komponen di Thailand, Kumpulan Summit, dengan syarikat Wuhu Yuefei New Insulation Material dari China dan menjadi orang tengah untuk menjalin kerjasama. Kedua-dua syarikat tersebut telah menubuhkan syarikat usaha sama pada Januari tahun ini, serta merancang untuk membina sebuah kilang di Thailand bagi pengeluaran komponen untuk Toyota.
Pusat pengeluaran terbesar Toyota di Asia Tenggara terletak di Thailand. Projek usaha sama ini merupakan kali pertama syarikat pengeluar kereta Jepun membawa masuk pengeluar komponen China ke dalam rantaian pembekalan automotif Asia Tenggara.
Sejak sekian lama, syarikat automotif Jepun menguasai pasaran Thailand dengan pegangan sekitar 90% jualan kereta baharu. Namun, syarikat EV China seperti BYD dan lain-lain telah kerap memperkenalkan model elektrik dan hibrid dengan harga rendah, sekali gus merebut bahagian pasaran. Dalam lima bulan pertama tahun ini, syarikat Jepun meraih pegangan pasaran sekitar 71%, manakala syarikat China pula 16%.
Perubahan pasaran mendorong syarikat Jepun menilai semula strategi rantaian bekalan mereka untuk meningkatkan daya saing. Langkah terbaru Toyota ini mungkin merupakan titik perubahan strategik penting untuk pengeluar kereta Jepun di rantau ini.
Menurut laporan Nikkei Asia pada hari Sabtu (2 Ogos) yang memetik sumber, Toyota telah melaksanakan tindakan pemerolehan secara menyeluruh untuk komponen kenderaan elektrik buatan syarikat China. Toyota telah mempertemukan pembekal utama komponen di Thailand, Kumpulan Summit, dengan syarikat Wuhu Yuefei New Insulation Material dari China dan menjadi orang tengah untuk menjalin kerjasama. Kedua-dua syarikat tersebut telah menubuhkan syarikat usaha sama pada Januari tahun ini, serta merancang untuk membina sebuah kilang di Thailand bagi pengeluaran komponen untuk Toyota.
Pusat pengeluaran terbesar Toyota di Asia Tenggara terletak di Thailand. Projek usaha sama ini merupakan kali pertama syarikat pengeluar kereta Jepun membawa masuk pengeluar komponen China ke dalam rantaian pembekalan automotif Asia Tenggara.
Sejak sekian lama, syarikat automotif Jepun menguasai pasaran Thailand dengan pegangan sekitar 90% jualan kereta baharu. Namun, syarikat EV China seperti BYD dan lain-lain telah kerap memperkenalkan model elektrik dan hibrid dengan harga rendah, sekali gus merebut bahagian pasaran. Dalam lima bulan pertama tahun ini, syarikat Jepun meraih pegangan pasaran sekitar 71%, manakala syarikat China pula 16%.
Perubahan pasaran mendorong syarikat Jepun menilai semula strategi rantaian bekalan mereka untuk meningkatkan daya saing. Langkah terbaru Toyota ini mungkin merupakan titik perubahan strategik penting untuk pengeluar kereta Jepun di rantau ini.
Toyota terus menggalakkan pembekal tempatan Jepun menggunakan produk syarikat China seperti Zhejiang Kaihua Moulds Co. Ltd dan Kingfa Sci. & Tech, mungkin untuk menjimatkan kos.
Banyak komponen bagi model EV mampu milik Toyota bZ3X yang dilancarkan di China pada bulan Mac tahun ini turut digunakan oleh ramai pembuat kenderaan lain di sana.
Seorang sumber dalaman Toyota memberitahu Nikkei Asia bahawa syarikat merancang untuk memperkenalkan model baharu di Asia Tenggara pada tahun 2028 dan dengan menggunakan komponen dari China, "sasaran kami ialah mengurangkan kos sekitar 30%."
Menurut data industri, terdapat lebih 3,100 pengeluar komponen automotif di Thailand; sekitar 1,400 daripadanya adalah syarikat Jepun dan hanya kira-kira 190 syarikat berasal dari China, namun jumlah syarikat China telah meningkat empat kali ganda sejak akhir 2017.
Seorang pengurus syarikat pengeluar komponen tempatan berkata, jika dibandingkan dengan syarikat Jepun, kos syarikat China adalah 20% hingga 30% lebih rendah, dan sesetengah pengusaha Jepun "terpaksa berundur atau mengecilkan perniagaan mereka".
Banyak komponen bagi model EV mampu milik Toyota bZ3X yang dilancarkan di China pada bulan Mac tahun ini turut digunakan oleh ramai pembuat kenderaan lain di sana.
Seorang sumber dalaman Toyota memberitahu Nikkei Asia bahawa syarikat merancang untuk memperkenalkan model baharu di Asia Tenggara pada tahun 2028 dan dengan menggunakan komponen dari China, "sasaran kami ialah mengurangkan kos sekitar 30%."
Menurut data industri, terdapat lebih 3,100 pengeluar komponen automotif di Thailand; sekitar 1,400 daripadanya adalah syarikat Jepun dan hanya kira-kira 190 syarikat berasal dari China, namun jumlah syarikat China telah meningkat empat kali ganda sejak akhir 2017.
Seorang pengurus syarikat pengeluar komponen tempatan berkata, jika dibandingkan dengan syarikat Jepun, kos syarikat China adalah 20% hingga 30% lebih rendah, dan sesetengah pengusaha Jepun "terpaksa berundur atau mengecilkan perniagaan mereka".