BMW memanggil balik lebih 230,000 buah kereta di China berikutan peningkatan risiko pelanggaran dan masalah keselamatan seperti kebakaran, di mana majoritinya adalah kenderaan elektrik.
Jabatan Pengawasan Pasaran Negara China pada hari Jumaat (8 Ogos) mengumumkan di laman web rasminya bahawa BMW (China) dan Brilliance BMW telah mengemukakan pelan panggil balik kepada jabatan tersebut, melibatkan lebih daripada 230,000 buah kenderaan import dan buatan tempatan.
Menurut pengumuman itu, hampir 1,400 unit model, terutamanya kereta berkuasa bahan api tradisional, sebahagiannya disebabkan oleh penyambung kuasa penjana pemula yang tidak dihasilkan mengikut spesifikasi, menyebabkan rintangan elektrik meningkat secara abnormal, yang dalam keadaan ekstrem boleh mengakibatkan enjin terhenti semasa memandu atau kebakaran pada ruang enjin, menimbulkan risiko keselamatan.
Lebih daripada 220,000 buah kenderaan elektrik BMW siri i, termasuk i3, i5, iX1 dan iX3 buatan tempatan turut terlibat, kerana masalah mekanisme pemantauan kerosakan penebat yang boleh menyebabkan sistem voltan tinggi dimatikan secara salah dalam keadaan tertentu, menyebabkan unit pemacu elektrik kehilangan kuasa dan meningkatkan risiko pelanggaran, sekali gus mendatangkan bahaya keselamatan.
BMW juga akan memeriksa secara percuma penjana pemula dan kabel berkaitan serta melakukan naik taraf perisian bagi kenderaan yang terlibat dalam panggil balik untuk menghapuskan risiko keselamatan.
Laporan oleh International Finance News menyatakan bahawa kadar panggilan balik BMW meningkat dengan ketara dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Tahun lalu, BMW telah memanggil balik lebih 4 juta kenderaan disebabkan masalah beg udara Takata, pam cecair penyejuk elektrik dan lain-lain isu.
Dalam bidang pembangunan pemanduan pintar, BMW mula ketinggalan berbanding jenama baharu China dan beberapa pesaing lain, dan jurang ini turut tercermin dalam prestasi pasaran BMW. Pada tahun lalu, BMW telah menghantar sebanyak 714,500 unit kereta BMW dan MINI di China, menurun sebanyak 13.4% berbanding tahun sebelumnya dan merekodkan penurunan terbesar dalam kalangan jenama mewah.
Walaupun China masih merupakan pasaran pengguna tunggal terbesar BMW di seluruh dunia, jualan pada separuh pertama tahun ini menurun sebanyak 15.5% berbanding tahun sebelumnya, menjadikan pasaran China sebagai kawasan dengan penurunan jualan terbesar untuk BMW di dunia.
Jabatan Pengawasan Pasaran Negara China pada hari Jumaat (8 Ogos) mengumumkan di laman web rasminya bahawa BMW (China) dan Brilliance BMW telah mengemukakan pelan panggil balik kepada jabatan tersebut, melibatkan lebih daripada 230,000 buah kenderaan import dan buatan tempatan.
Menurut pengumuman itu, hampir 1,400 unit model, terutamanya kereta berkuasa bahan api tradisional, sebahagiannya disebabkan oleh penyambung kuasa penjana pemula yang tidak dihasilkan mengikut spesifikasi, menyebabkan rintangan elektrik meningkat secara abnormal, yang dalam keadaan ekstrem boleh mengakibatkan enjin terhenti semasa memandu atau kebakaran pada ruang enjin, menimbulkan risiko keselamatan.
Lebih daripada 220,000 buah kenderaan elektrik BMW siri i, termasuk i3, i5, iX1 dan iX3 buatan tempatan turut terlibat, kerana masalah mekanisme pemantauan kerosakan penebat yang boleh menyebabkan sistem voltan tinggi dimatikan secara salah dalam keadaan tertentu, menyebabkan unit pemacu elektrik kehilangan kuasa dan meningkatkan risiko pelanggaran, sekali gus mendatangkan bahaya keselamatan.
BMW juga akan memeriksa secara percuma penjana pemula dan kabel berkaitan serta melakukan naik taraf perisian bagi kenderaan yang terlibat dalam panggil balik untuk menghapuskan risiko keselamatan.
Laporan oleh International Finance News menyatakan bahawa kadar panggilan balik BMW meningkat dengan ketara dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Tahun lalu, BMW telah memanggil balik lebih 4 juta kenderaan disebabkan masalah beg udara Takata, pam cecair penyejuk elektrik dan lain-lain isu.
Dalam bidang pembangunan pemanduan pintar, BMW mula ketinggalan berbanding jenama baharu China dan beberapa pesaing lain, dan jurang ini turut tercermin dalam prestasi pasaran BMW. Pada tahun lalu, BMW telah menghantar sebanyak 714,500 unit kereta BMW dan MINI di China, menurun sebanyak 13.4% berbanding tahun sebelumnya dan merekodkan penurunan terbesar dalam kalangan jenama mewah.
Walaupun China masih merupakan pasaran pengguna tunggal terbesar BMW di seluruh dunia, jualan pada separuh pertama tahun ini menurun sebanyak 15.5% berbanding tahun sebelumnya, menjadikan pasaran China sebagai kawasan dengan penurunan jualan terbesar untuk BMW di dunia.