蓝立康:砂行动党将监督砂政府落实各项措施 以确保人民福祉得到保障

Published at Jan 07, 2025 02:09 pm
(Kuching, 7hb) Insiden kesilapan rekod kebajikan perubatan warga emas di Sarawak menunjukkan kekurangan dalam pengendalian data rakyat oleh kerajaan Sarawak, dan melalui insiden ini, kerajaan dapat memperbaiki sistem agar insiden seumpama ini tidak berulang.

Setiausaha Dapsy Sarawak, Lan Likang menyatakan demikian dalam satu kenyataan hari ini.

Lan Likang menyebut, pada 24 haribulan bulan yang lalu, Encik Tian yang tidak pernah menggunakan kebajikan perubatan warga emasnya bernilai RM500 namun kerana ingin mendapatkan rawatan, pergi ke klinik yang ditetapkan oleh jabatan kebajikan, mendapati kebajikan perubatannya bernilai RM500 telah luput. Beliau telah ke jabatan kebajikan untuk pengesahan sebelum meminta bantuan daripada DAP kerana tidak mendapat jawapan.

“Pada 24 haribulan, saya membawa Encik Tian membuat laporan polis dan mengadakan sidang media pada 26 haribulan untuk mengumumkan perkara ini, supaya orang ramai boleh menyemak baki kebajikan perubatan mereka dan meningkatkan kesedaran rakyat untuk memastikan tiada penyalahgunaan kebajikan ini berlaku.”

Beliau menyatakan kegembiraannya apabila diberitahu, pegawai jabatan kebajikan dan syarikat SAINS, yang bertanggungjawab ke atas sistem maklumat kerajaan Sarawak, mengesahkan bahawa rekod kesilapan telah berlaku kerana ada penerima yang sama nama dengan Encik Tian 'secara tidak sengaja' menggunakan kebajikan perubatan miliknya.

"Pegawai juga memberitahu saya bahawa dalam sistem asal, klinik yang ditetapkan oleh jabatan kebajikan hanya menggunakan nama untuk membantu penerima menebus kebajikan perubatan tanpa menggunakan nombor IC untuk pengesahan berganda. Setelah insiden ini berlaku, SAINS dengan proaktif telah memperbaiki sistem tersebut untuk memastikan tiada insiden sebegini berulang, lebih-lebih lagi tiada orang yang berkongsi nama yang sama boleh menyalahgunakan kebajikan perubatan."

Beliau berkata, akhirnya pegawai mengambil masa kurang daripada dua hari untuk menyelesaikan masalah ini dan membolehkan Encik Tian menggunakan kebajikan perubatan asalnya pada penghujung tahun 2024. Beliau berterima kasih kepada pegawai kerana menyelesaikan masalah ini dengan cekap dan menjadikan penyelesaian yang memuaskan.

Lan Likang menekankan bahawa kini hampir semua kebajikan rakyat di Sarawak bergantung kepada sokongan sistem dalam talian untuk dilaksanakan, insiden semacam ini sememangnya memberi amaran kepada kerajaan Sarawak untuk menjaga kerahsiaan data rakyat dengan penuh tanggungjawab supaya data rakyat tidak disalahgunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, bagi menjamin kepentingan rakyat.

“Walau bagaimanapun, DAP Sarawak akan sentiasa memantau pelaksanaan langkah-langkah oleh kerajaan Sarawak untuk memastikan kebajikan rakyat terjamin.”



Author

Koh Jia Lim


相关报道