Restoran berantai Din Tai Fung adalah antara restoran wajib cuba bagi pelancong asing yang datang ke Taiwan. Di Amerika Syarikat, mereka mempunyai 16 cawangan, dengan hasil jualan tahun lalu mencecah AS$412 juta (RM1.741 bilion), iaitu peningkatan tahunan sebanyak 20%. Tidak hairanlah jika Din Tai Fung diiktiraf sebagai raja restoran di Amerika Syarikat, dan tiga rahsia kejayaannya turut didedahkan — keluasan kedai yang besar, servis pantas dan xiao long bao (ladu sup kecil) buatan tangan.
Menurut laporan ‘Daily Mail’, walaupun Din Tai Fung hanya mempunyai 16 cawangan di Amerika Syarikat, setiap restoran merekodkan jumlah hasil jualan sebanyak AS$27.4 juta (RM115 juta) pada tahun lalu. Berdasarkan data Technomic, hasil jualan Din Tai Fung pada tahun 2024 mencecah AS$412 juta, meningkat hampir 20% berbanding tahun sebelumnya. Bayangkan jumlah ini setara dengan hasil gabungan empat cawangan Chick-fil-A atau hampir tujuh cawangan McDonald’s.
Ketua syarikat perundingan makanan ‘Chef’s Friend’, Dexter, ketika ditemuramah oleh ‘Wall Street Journal’, secara terus terang menyatakan bahawa angka ini sangat mengejutkan, kerana Din Tai Fung adalah antara restoran yang paling sibuk.
Pakar runcit GlobalData, Neil Saunders, turut berkata bahawa menu yang ditawarkan Din Tai Fung masih mendapat permintaan dan perhatian daripada pelanggan. “Restoran mereka luas, proses membuat pesanan mudah, dan dapur sangat efisien — faktor-faktor ini membolehkan mereka memperoleh pendapatan yang sangat besar.”
Diketahui bahawa Din Tai Fung diasaskan pada tahun 1958 sebagai sebuah kedai runcit minyak di Taipei. Pengasasnya, Yang Bingyi dan isterinya, menukar kedai mereka kepada restoran pada tahun 1972. Kini Din Tai Fung telah berkembang menjadi jenama restoran yang terkenal di seluruh dunia, dengan 180 cawangan di 13 negara, dan masih dikendalikan sebagai perniagaan keluarga.
Sewaktu Din Tai Fung membuka cawangan di New York City, walaupun restoran di Midtown Manhattan mempunyai 425 tempat duduk, namun masih sukar untuk membuat tempahan. Salah satu ciri istimewa cawangan Din Tai Fung ialah dapur yang dipisahkan dengan kaca, membolehkan pelanggan melihat sendiri chef menyediakan xiao long bao secara manual.
Pada masa ini, Din Tai Fung mempunyai pegangan pasaran yang kuat di Amerika Syarikat dan Kanada. Baru-baru ini, Din Tai Fung mengumumkan akan membuka cawangan kedua di Brooklyn, yang berkeluasan 20,000 kaki persegi. Ketua Pegawai Kewangan, Patel, berkata Brooklyn adalah kawasan yang pelbagai dan penuh kreativiti.