(左)周星驰去年攻进短剧市场,可惜口碑普通。(右)王晶最近成立短剧公司。
(左)周星驰去年攻进短剧市场,可惜口碑普通。(右)王晶最近成立短剧公司。

Stephen Chow dan Wong Jing Terlalu Yakin, Gagal Tembusi Pasaran Drama Pendek China

Published at Dec 14, 2025 11:41 am
Industri penerbitan filem Hong Kong kini melalui zaman suram, filem yang dihasilkan semakin berkurangan, filem Tahun Baru pada tahun hadapan juga sangat sedikit, sementara produksi drama TV juga semakin menurun. Terdapat khabar angin bahawa jumlah produksi berkaitan akan merosot lagi tahun depan. Ramai penerbit, pengarah dari industri filem dan TV seperti Stephen Chow (Sing Yeh), Wong Jing serta artis lain beralih ke pasaran drama pendek China untuk mencari peluang dan 'menyelamatkan diri' dalam fenomena 'lombong emas' ini!

Kebangkitan drama pendek di China disebabkan oleh rentak ceritanya yang pantas dan plot yang padat, dengan tempoh setiap episod hanya sekitar 3 hingga 15 minit, sesuai bagi tontonan dalam waktu singkat apa sahaja, sama ada ketika menaiki kenderaan atau berjalan, penonton boleh melayan drama bila-bila masa sahaja, sangat sesuai dengan budaya makan segera masa kini. Menurut satu laporan, sehingga pertengahan tahun lepas, pengguna drama mikro di China hampir mencecah 576 juta orang, satu potensi luar biasa di mana jumlahnya terus meningkat. Tidak hairanlah baru-baru ini Wong Jing secara rasmi menubuhkan syarikat drama pendek "Jing Dian Media" di Shenzhen, dengan tujuan meneroka kerjasama silang industri, secara rasmi menjejakkan kaki ke pasaran drama pendek.

Sing Yeh sudah lebih awal tahun lepas bertindak sebagai penerbit untuk memulakan penggambaran drama pendek "Jin Zhu Yu Ye" dan "Da Hua Da Hua Xi You". Walaupun beliau dan Wong Jing pernah menjadi tokoh berpengaruh dalam industri filem, mereka tetap gagal bila cuba meneroka pasaran drama pendek, dengan penerimaan yang biasa-biasa sahaja. Dua tahun lalu Wong Jing pernah mencuba menghasilkan drama pendek "Yi Wan Sha Wang Zi" yang dibintangi pelakon kesayangan beliau, Ho Ho Man, sayangnya mendapat sambutan hambar. Drama itu masih menggunakan formula 'CEO yang dominan' yang sering digunakan dalam drama pendek China, menyangka penonton akan suka, malangnya dikecam teruk kerana tiada kreativiti dan ada yang minta wang dikembalikan! Manakala "9527 Theatre" yang dikendalikan bersama Sing Yeh dan platform media China, drama mikro utama mereka "Jin Zhu Yu Ye" berlatar belakang penipuan dalam talian, melalui gaya santai dan lucu menyindir aktiviti scam. Dalam masa 5 jam selepas tayangan, tontonan mencecah 5 juta, namun maklum balas bercampur-baur. Ada yang menyatakan beliau mempunyai 'penyakit profesional', visi dan teknik masih terikat pada gaya penghasilan filem menyebabkan drama itu kurang menarik untuk diikuti. Malah ada penonton yang mengkritik, "Langsung tak kelakar! Tiada kena mengena dengan Stephen Chow!"

Author

联合日报新闻室


相关报道