出生在香港的艺术家龙家升于2015年创造了系列故事The Monsters,2019年他与泡泡玛特签约合作,推出The Monsters盲盒公仔。其中长相古灵精怪的Labubu大受欢迎。
出生在香港的艺术家龙家升于2015年创造了系列故事The Monsters,2019年他与泡泡玛特签约合作,推出The Monsters盲盒公仔。其中长相古灵精怪的Labubu大受欢迎。

Pelanggan Bergaduh Rebut Barang, UK Sementara Mengeluarkan Patung Labubu

Published at May 24, 2025 02:19 pm
Seniman keturunan Hong Kong, Kasing Lung, telah bekerjasama dengan pengeluar mainan Pop Mart untuk menghasilkan patung mainan Labubu yang direkanya. Selepas dipromosikan oleh selebriti terkenal, ia mencetuskan kehangatan di pasaran dan mengakibatkan situasi perebutan yang ganas di cawangan-cawangan Pop Mart di UK. Pop Mart telah mengumumkan pengeluaran sementara untuk mencegah situasi tersebut, tetapi ini mencetuskan protes daripada pengguna.

Laporan dari "BBC" menyatakan, selepas bintang pop Rihanna dan Dua Lipa menampilkan patung Labubu mereka, orang ramai mula menyerbu kedai-kedai Pop Mart di Britain untuk membelinya. Seorang pembeli, Calvert, mendedahkan bahawa dia mengalami situasi yang tidak masuk akal di cawangan Stratford, London.
Baru-baru ini, terdapat pelanggan di UK beratur untuk merebut Labubu, menyebabkan kacau-bilau.
Calvert berkata, terdapat pengguna yang mula beratur seawal jam 3 pagi dan sebelum kedai dibuka penuh dengan orang ramai. Pergaduhan dan jeritan berlaku, menjadikannya satu pengalaman yang menakutkan. Calvert menyatakan beberapa orang yang beratur di depan adalah skelper, mereka menjual semula tiket untuk membeli Labubu pada harga 150 pound (kira-kira 860 ringgit).

Difahamkan, patung Labubu di UK dijual pada harga antara 13.5 hingga 50 pound (kira-kira 77 hingga 286 ringgit) dan beberapa versi edisi terhad dijual pada harga ratusan pound di platform jualan semula seperti Vinted dan eBay.

Pop Mart dalam satu kenyataan berkata bahawa 16 cawangan di UK akan mengeluarkan sementara patung Labubu sehingga Jun untuk mengelakkan masalah keselamatan. Syarikat tersebut sedang menggubal cara jualan yang lebih adil. Namun, di platform media sosial muncul kritikan terhadap Pop Mart menuduh syarikat tersebut menjalankan strategi pemasaran kelaparan yang menyebabkan situasi ini berlaku.

Author

联合日报newsroom


相关报道