(Miri, 2hb) Konsortium Bas Express (Sarawak) Sdn Bhd (KBE) Pengarah, Lim Choon Leong hari ini menjelaskan bahawa bayaran tambahan RM3 'perkhidmatan dan penyelenggaraan' yang dikenakan kepada penumpang bas jarak jauh di Stesen Bas Pusat Miri sepenuhnya dimiliki syarikat mereka, dan bukan Majlis Bandaraya Miri, walaupun resit mencetak logo Majlis Bandaraya Miri.
Beliau menyatakan bahawa syarikat ini sedang menguji sistem tiket yang paling canggih di Sarawak, dan setelah sistem ini lengkap, prosedur tambahan pembayaran bagi menukar tiket kepada pas naik akan dibatalkan, dan yuran tiket akan disatukan. Beliau juga memohon maaf atas sebarang kesulitan yang mungkin timbul semasa tempoh ujian ini.
Lim Choon Leong mendedahkan bahawa pihak pengurusan KBE telah mengadakan lawatan rasmi dengan Datuk Bandar Miri, Adam Yii pada 27 Mac, dan memberikan penjelasan mengenai perkara ini serta melaporkan kepada majlis mengenai keperluan penambahbaikan kemudahan fizikal stesen untuk meningkatkan keselamatan dan pengalaman perkhidmatan penumpang.
Beliau menjelaskan lebih lanjut bahawa Konsortium Bas Express (Sarawak) Sdn Bhd merupakan syarikat yang ditubuhkan oleh semua pengusaha bas ekspres di Sarawak bagi mendapatkan hak pengurusan stesen pusat Miri. Berbeza dengan model pengurusan stesen oleh majlis tempatan seperti di Sibu, Serian atau pemaju di Kuching dan Bintulu, stesen pusat Miri adalah stesen pertama di Sarawak yang dikendalikan oleh syarikat swasta pihak ketiga, membuka lembaran baru dalam industri pengangkutan negeri ini.
Berdasarkan model kerjasama unik ini, KBE dan Majlis Bandaraya Miri mencapai persetujuan bahawa syarikat ini membayar sewa untuk mendapatkan hak pengurusan dan penggunaan stesen bas pusat Miri.