Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Seri Tiong King Sing menyatakan bahawa acara pelancaran "Tahun Melawat Malaysia 2026" (VM2026) hari ini berasaskan kepada dua tiang utama, iaitu pelancongan pulangan tinggi dan lestari.
Beliau berkata, ini mencerminkan komitmen Malaysia untuk memberikan pengalaman bererti kepada pelancong sambil melindungi khazanah unik negara.
"Untuk mencapai matlamat ini, kami telah mengenal pasti 3 strategi utama untuk meningkatkan jumlah pelancong dengan mengubah kunjungan jangka pendek kepada penginapan jangka panjang.
"Melalui pengayaan pengalaman pelancongan budaya dan ekologi, memperkasakan komuniti tempatan dan meningkatkan infrastruktur untuk memanjangkan tempoh penginapan pelancong; serta mempromosikan pengalaman pelancongan khusus untuk menggalakkan perbelanjaan lebih tinggi."
Beliau berkata demikian dalam ucapan pada pelancaran Tahun Melawat Malaysia 2026 yang dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar di sini hari ini.
Tiong King Sing menyatakan, Tahun Melawat Malaysia 2026 bukan sekadar satu kempen promosi, tetapi adalah usaha jangka panjang yang dapat mendorong pertumbuhan ekonomi negara, mewujudkan peluang pekerjaan dan memulihkan komuniti.
Oleh itu, beliau menyeru semua rakyat Malaysia termasuk pemandu pelancong, peniaga, seniman dan rakyat biasa untuk berkongsi cerita, budaya dan layanan mesra kita kepada dunia.
"Malaysia adalah tanah yang penuh dengan cerita, hutan hujan tropika yang purba, bandar-bandar yang hidup, kekayaan budaya yang pelbagai dan makanan yang tidak dapat dilupakan.
"Tema kami 'Pengalaman Menakjubkan' mengundang dunia menjelajahi keindahan luar biasa dan kepelbagaian Malaysia, menawarkan pengalaman melampaui jangkaan."
Beliau berkata, logo Tahun Melawat Malaysia 2026 bukan hanya jenama, tetapi mencerminkan keindahan yang ditunjukkan dalam senyuman, sambutan mesra dan perkongsian cerita setiap rakyat Malaysia.
"Kita semua adalah duta pelancongan, mempersembahkan keunikan menarik Malaysia kepada dunia."
Beliau berkata, kementerian merancang untuk membawa masuk lebih banyak rakan kongsi, memberi tumpuan kepada kerjasama strategik dengan biro pelancongan untuk memastikan kejayaan Tahun Melawat Malaysia 2026.
Beliau menyatakan bahawa kerjasama semua pihak berkepentingan akan memajukan industri pelancongan Malaysia, mewujudkan persekitaran yang bertenaga dan inklusif.
Pada majlis tersebut, logo rasmi, maskot dan lagu tema Tahun Melawat Malaysia 2026 telah dilancarkan, melambangkan visi Malaysia untuk meningkatkan kedudukan pelancongan global dan mensasarkan untuk menarik 35.6 juta pelancong dan menjana pendapatan sebanyak RM147.1 bilion.