Gergasi kenderaan elektrik Amerika Syarikat, Tesla, telah menurunkan harga bagi Model 3 versi jarak jauh pacuan roda belakang yang dijual di China, kurang dari sebulan selepas pelancarannya.
Menurut laporan Phoenix Net Technology, laman rasmi Tesla pada hari Isnin (1 September) memaparkan bahawa harga Model 3 versi jarak jauh pacuan roda belakang kini telah diturunkan kepada 259,500 yuan (RMB, bersamaan RM153,700).
Laporan menyebut, model ini dilancarkan secara rasmi pada 12 Ogos, dan merupakan model Tesla dengan jarak pemanduan terjauh setakat ini, dengan harga asal bermula dari 269,500 yuan. Ini bermakna, kurang sebulan selepas pelancaran, harga telah dikurangkan sebanyak 10,000 yuan.
Menurut Bloomberg, walaupun pihak berkuasa China pada Jun lalu menyeru untuk mengelakkan 'persaingan tidak sihat', data menunjukkan bahawa ketika berdepan lebihan kapasiti dan keyakinan pengguna yang lemah, tujuh jenama automotif tetap meningkatkan kadar diskaun. Jenama lain pula sedikit mengurangkan atau mengekalkan kadar diskaun asal. Promosi keseluruhan pada Julai juga kekal lebih tinggi berbanding tempoh sama tahun lalu.
BYD, jenama dengan jualan tertinggi di China, telah membuat potongan harga besar-besaran pada akhir Mei, menyebabkan pihak berkuasa memberi perhatian serius.
Namun, pada Julai, larasan pada harga BYD amat kecil, dengan purata kadar diskaun turun sedikit dari 7.9% pada Jun kepada 7.5%.
Menurut laporan Phoenix Net Technology, laman rasmi Tesla pada hari Isnin (1 September) memaparkan bahawa harga Model 3 versi jarak jauh pacuan roda belakang kini telah diturunkan kepada 259,500 yuan (RMB, bersamaan RM153,700).
Laporan menyebut, model ini dilancarkan secara rasmi pada 12 Ogos, dan merupakan model Tesla dengan jarak pemanduan terjauh setakat ini, dengan harga asal bermula dari 269,500 yuan. Ini bermakna, kurang sebulan selepas pelancaran, harga telah dikurangkan sebanyak 10,000 yuan.
Menurut Bloomberg, walaupun pihak berkuasa China pada Jun lalu menyeru untuk mengelakkan 'persaingan tidak sihat', data menunjukkan bahawa ketika berdepan lebihan kapasiti dan keyakinan pengguna yang lemah, tujuh jenama automotif tetap meningkatkan kadar diskaun. Jenama lain pula sedikit mengurangkan atau mengekalkan kadar diskaun asal. Promosi keseluruhan pada Julai juga kekal lebih tinggi berbanding tempoh sama tahun lalu.
BYD, jenama dengan jualan tertinggi di China, telah membuat potongan harga besar-besaran pada akhir Mei, menyebabkan pihak berkuasa memberi perhatian serius.
Namun, pada Julai, larasan pada harga BYD amat kecil, dengan purata kadar diskaun turun sedikit dari 7.9% pada Jun kepada 7.5%.