全体嘉宾在美里海港局四庆晚会和与会者合照。前排左2起为美里海港局主席拿  督保罗斯、砂交通部长拿督斯里李景胜、主宾道格拉斯的代表基本设施及港口发展部副部长拿督玛章仁伊及美  里海港局总经理舍拉瓦(右3)。
全体嘉宾在美里海港局四庆晚会和与会者合照。前排左2起为美里海港局主席拿 督保罗斯、砂交通部长拿督斯里李景胜、主宾道格拉斯的代表基本设施及港口发展部副部长拿督玛章仁伊及美 里海港局总经理舍拉瓦(右3)。

Pihak Berkuasa Pelabuhan Miri Tahun ke-42, Meningkatkan Pembangunan Pelabuhan Menuju Wawasan 2030

Published at Feb 26, 2025 02:57 pm
(Miri, 26hb) Pengurus Besar Lembaga Pelabuhan Miri, Puan Serawa Budol, menyatakan bahawa urusan operasi Pihak Berkuasa Pelabuhan Miri meliputi setiap bahagian rantaian bekalan dan telah meningkatkan kecekapan operasi pelabuhan melalui pelbagai kerjasama strategik.

Beliau menyatakan demikian ketika berucap pada majlis sambutan Tahun Baharu, Tahun Baharu Cina, ulang tahun ke-42 dan pelancaran pelaksanaan MS ISO 37001 sistem pengurusan anti-rasuah yang diadakan oleh Pihak Berkuasa Pelabuhan Miri di Hotel Mega malam tadi.

Beliau menjelaskan bahawa dalam lima hingga enam tahun yang lalu, disebabkan masalah perairan cetek di laluan masuk Pelabuhan Kuala Baram, pihak berkuasa pelabuhan telah mengambil pelbagai kerjasama strategik termasuk bekerjasama dengan jeti swasta di sepanjang Sungai Miri sebagai penyelesaian sementara untuk memudahkan perdagangan import dan eksport. Dengan projek pengerukan Kuala Baram dijangka bermula pada Julai 2024, dan dijangka siap pada awal 2027 atau lebih awal, ini akan meningkatkan kapasiti pengendalian pelabuhan dengan lebih lanjut.

“Perunding projek, Serumpun Consultant dan kontraktor, Rimbun Prima-China State Construction Engineering Corporation hadir pada malam ini, sebarang pertanyaan mengenai kemajuan projek boleh dirujuk kepada mereka.”

Pihak Berkuasa Pelabuhan Miri aktif bekerjasama dengan syarikat swasta dalam mengendalikan logistik dan perdagangan di pelbagai jeti, termasuk di jeti Krokop 3 mereka bekerjasama dengan Serimas Logistics untuk mengendalikan perkhidmatan bekalan kapal dan operasi isi minyak; di jeti Krokop 4, mereka bekerjasama dengan Serimas & Swee Joo Shipping untuk menguruskan kontena dan kargo pesisir pantai ke pelabuhan-pelabuhan di Sarawak; di jeti Krokop 5, mereka bekerjasama dengan Shin Yang Shipping untuk pengangkutan kontena dari Pelabuhan Klang dan pelabuhan lain di Malaysia Barat; di kawasan Industri Piasau di jeti Krokop 10, mereka bekerjasama dengan Lee Sing Logistics untuk menguruskan kargo pesisir pantai dari pelabuhan di Malaysia Barat; dan di Terminal Miri (Coco Cabana Seaside City), mereka bekerjasama dengan Pantai Bayu Indah untuk mengendalikan kapal industri minyak dan gas serta kapal-kapal pelancongan. Bagi fasa kedua projek jeti Pulau Melayu untuk pertukaran krew kapal, mereka bekerjasama dengan Solid Sunland Terminal Sdn Bhd dalam pembinaan kemudahan pengisian minyak, yang mana kerja-kerja pembinaan landasan sudah pun dimulakan.

Tetamu kehormat, Datuk Majang Renggi dan Pengerusi Pihak Berkuasa Pelabuhan Miri, Datuk Paulos serta para jemputan sedang melakukan upacara 'Lao Sheng'.Beliau menyatakan bahawa kerjasama ini membolehkan pelanggan memilih jeti yang paling sesuai untuk import dan eksport mereka, meningkatkan kemudahan. Sementara itu, beliau mengucapkan terima kasih kepada Jabatan Kastam, Lembaga Sungai Sarawak, dan agensi kerajaan lain atas kerjasama mereka untuk mempercepatkan proses pelepasan dan meningkatkan kecekapan pelabuhan.

“Dalam menyediakan pelbagai perkhidmatan ini kepada pelanggan, kami telah menetapkan sistem pengurusan tertentu sebagai jaminan dan panduan untuk memastikan kami sentiasa menawarkan perkhidmatan yang boleh dipercayai untuk memenuhi permintaan dan keperluan pelanggan.”

Untuk menyediakan perkhidmatan yang cekap dan berkualiti, Pihak Berkuasa Pelabuhan Miri telah lama melaksanakan pelbagai sistem pengurusan antarabangsa. Seawal akhir tahun 1990-an, mereka telah melaksanakan dan mendapat pengiktirafan Sistem Pengurusan Kualiti QMS ISO 9001, yang sehingga kini berjaya dikekalkan dalam penghantaran perkhidmatan.

Mereka juga telah melaksanakan dan menerima pengiktirafan Sistem Pengurusan Alam Sekitar ISO 14001 (bagi memastikan keselamatan alam sekitar pelabuhan), memandangkan pelabuhan adalah satu industri 3D (iaitu Berdebu, Kotor dan Bahaya).

Dalam hal keselamatan dan kesihatan pekerjaan, mereka telah melaksanakan sistem pengurusan keselamatan ISO 45001. Malah, mereka merupakan antara agensi pertama yang menerima pengiktirafan standard ini, sama ada di sektor awam mahupun swasta.

Selain itu, Pihak Berkuasa Pelabuhan Miri juga sangat aktif dalam mempromosikan pembangunan bakat, mereka mengalu-alukan pelajar dari dalam dan luar negara untuk menjalani latihan praktikal termasuk pelajar-pelajar dari Universiti Curtin, Perth, Australia.

Serawa berkata, Pihak Berkuasa Pelabuhan Miri mempunyai wawasan yang jelas untuk menjadikan pelabuhan bertaraf dunia menjelang tahun 2030, seiring dengan Strategi Pembangunan Pasca Pandemik (PCDS) 2023 oleh kerajaan Sarawak, bagi memacu pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan taraf hidup rakyat.

Beliau menambah bahawa sambutan kali ini bukan sahaja pengiktirafan terhadap 42 tahun jemari perjalanan cemerlang pihak berkuasa pelabuhan, tetapi juga momen penting untuk menyaksikan bersama kejayaan dengan rakan kongsi. Beliau bagi pihak jawatankuasa penganjur dan Pihak Berkuasa Pelabuhan Miri menyatakan penghargaan yang mendalam terhadap sokongan semua pihak dan melihat ke hadapan untuk terus bekerjasama untuk memajukan pembangunan pelabuhan.


Author

Liew Li Mui


相关报道