Diadaptasi daripada "Pembunuhan Jalan Cheung Wo Tsuen Wan" yang mengejutkan masyarakat Hong Kong, filem 'Papa' diarahkan dan ditulis oleh Pengarah Pemenang Anugerah Hong Kong Film Awards, Philip Yung. Dibintangi oleh Pelakon Terbaik, Lau Ching Wan, bersama Jo Kuk, Tamio So dan Fiona Xie, filem 'Papa' dijadualkan untuk tayangan di panggung wayang Malaysia pada 12 Jun. Filem ini memfokuskan kepada seorang bapa yang bergelut dengan emosi dan penebusan selepas tragedi keluarga, dengan memaparkan keikhlasan dan kesedihan, yang bertepatan dengan Hari Bapa yang semakin menghampiri, menjadikannya tontonan yang tidak boleh dilepaskan tahun ini.
Sejak penggambaran dimulakan, 'Papa' mendapat perhatian ramai, bukan sahaja tersenarai dalam bahagian persaingan utama pada 'Festival Filem Antarabangsa Tokyo ke-37' dan ditayangkan secara perdana di peringkat dunia, malah filem ini juga dibawa ke 'Festival Filem Jauh Timur Udine di Itali' untuk tayangan dan sesi dialog. Filem ini turut meraih Anugerah Pelakon Lelaki Terbaik, Pelakon Pembantu Wanita Terbaik, dan Pelakon Baru Terbaik di 'Anugerah Hong Kong Film Awards ke-43', dengan momentum yang begitu kuat. Setelah berjaya dengan adaptasi kes pembunuhan dalam filem 'Port of Call', Pengarah Philip Yung sekali lagi menggunakan inspirasi daripada tragedi kes pembunuhan sebenar untuk menghasilkan karya beremosi dan menjelajahi kedalaman dan kebajikan manusia.
Skrip 'Papa' telah dirancang selama 10 tahun, diilhamkan oleh kes 'Remaja berusia 15 tahun dengan gangguan mental membunuh ibu dan adik perempuan' yang menggemparkan Hong Kong pada tahun 2010. Ketika itu, si anak lelaki membunuh ibu dan adik perempuannya akibat skizofrenia, kemudian menyerah diri kepada pihak berkuasa, meninggalkan si ayah yang berhadapan dengan kesakitan yang berlarutan sepanjang hidupnya. Namun begitu, elemen darah dan seram bukanlah fokus utama filem ini, sebaliknya kisah disampaikan melalui perspektif si ayah 'yang masih hidup', mengisahkan bagaimana dia mengatasi kehilangan isteri dan anak perempuan serta menghadapi emosi yang bercampur-baur ketika bersama anak lelakinya. Kisah ini berlaku dalam latar masa antara realiti dan imbasan kembali, di mana si ayah mencari jalan untuk terus hidup dan menebus dirinya.

Skrip 'Papa' telah dirancang selama 10 tahun, diilhamkan oleh kes 'Remaja berusia 15 tahun dengan gangguan mental membunuh ibu dan adik perempuan'.Pengarah Philip Yung pernah berkata, “Hidup adalah tentang mengalami ketidakpastian dengan cara yang biasa”, sepanjang proses penciptaan selama 10 tahun, beliau menghadapi perpisahan dan perubahan dalam kehidupan, selepas tempoh refleksi yang lama, beliau memutuskan untuk memberikan sentuhan perasaan “melepaskan” dan “memaafkan” dalam tragedi menyekat ini, dengan harapan dapat memberi penonton pandangan baru dan keluar dari belenggu, begitu juga yang menyebabkan Lau Ching Wan tertarik untuk mengambil watak utama dari awal lagi.
'Papa' membintangi Lau Ching Wan sebagai watak utama yang meroket, dengan lakonan yang matang dan terperinci, beliau menggambarkan keadaan “keluarga mangsa” dan “keluarga pelaku” secara sempurna, mengilustrasikan perbezaan dan perubahan psikologi sebelum dan selepas kejadian dengan jelas sekali. Dalam rutin harian yang tampak biasa, beliau menyingkap kerapuhan dan ketabahan seorang lelaki, belajar untuk berdamai dengan dirinya sendiri dan anak lelakinya, mempersembahkan salah satu lakonannya yang paling mendebarkan sepanjang kerjaya, yang mendapat pujian tinggi.

'Papa' membintangi Lau Ching Wan sebagai watak utamaSelepas memenangi 'Anugerah Filem Asia ke-18' dan 'Anugerah Persatuan Kritikan Filem Hong Kong ke-31', pelakon utama tiga kali pemenang Anugerah Hong Kong Film Awards Lau Ching Wan sekali lagi diiktiraf sebagai Pelakon Lelaki Terbaik di 'Anugerah Hong Kong Film Awards ke-43' untuk peranannya sebagai Yuen Wing Nin dalam 'Papa', menunjukkan kehebatan lakonannya dan membimbing penonton merasai kejutan emosi yang paling tulus.
Walaupun dalam kehidupan sebenar beliau tidak mempunyai anak, tetapi beliau menyatakan bahawa melalui penggambaran 'Papa', beliau berasa telah belajar banyak dan mula memahami perasaan menjadi seorang bapa. Di set, beliau sering memperhatikan pelakon muda yang melakonkan anak-anaknya, Tamio So dan Fiona Xie, yang setelah berinteraksi menjadi seperti keluarga sebenar. Dalam interaksi semulajadi dan tidak dipaksa, banyak dialog dan aksi spontan muncul, memberi kesan yang sangat realistik dan menggegarkan emosi.