妇女、家庭及社会发展部长拿督斯里南茜苏克里呼吁公众切勿在社交媒体上散播或公开涉及近期雪兰莪八打灵再也中学刺伤案学生的照片及身份。
妇女、家庭及社会发展部长拿督斯里南茜苏克里呼吁公众切勿在社交媒体上散播或公开涉及近期雪兰莪八打灵再也中学刺伤案学生的照片及身份。

Menteri Seru Jangan Sebarkan Gambar Pelajar Elak Mangsa Alami Kecederaan Emosi Kali Kedua

Published at Oct 15, 2025 10:31 am
(Kuching, 15 Jun) Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri menyeru orang ramai agar tidak menyebar atau mendedahkan gambar serta identiti pelajar yang terlibat dalam insiden kes tikam di sebuah sekolah menengah di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini di media sosial.
Beliau mengingatkan, tindakan sedemikian telah melanggar Akta Kanak-Kanak, selain boleh menyebabkan mangsa dan pelajar terlibat mengalami kecederaan psikologi serta emosi yang lebih parah.
Nancy menjelaskan, walaupun kejadian berlaku di dalam kawasan sekolah yang bukan di bawah bidang kuasa langsung kementeriannya, sebarang urusan melibatkan kanak-kanak tetap tertakluk di bawah perlindungan Akta Kanak-Kanak.
Beliau berkata demikian ketika ditemui media semalam (14 Oktober) selepas menghadiri "Forum Zakat dan Wakaf Dunia 2025" (World Zakat and Waqf Forum 2025) di Pusat Hikmah Kuching:
"Kejadian ini memang berlaku di sekolah, walaupun bukan di bawah bidang kuasa langsung kementerian saya, tetapi kerana melibatkan kanak-kanak, Akta Kanak-Kanak mesti dipatuhi. Saya dimaklumkan sebahagian gambar telah tersebar di media sosial."
"Sebagai menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal kanak-kanak, saya dengan tegas menyeru supaya segera hentikan perkongsian gambar berkaitan kerana itu sudah melanggar Akta Kanak-Kanak. Kita mesti menghormati undang-undang dan mengelak agar mangsa tidak terus-menerus mengalami kecederaan emosi. Polis telah mengambil tindakan terhadap pelajar terlibat, itu sahaja yang boleh saya maklumkan setakat ini."
Difahamkan, kejadian itu berlaku semalam pagi di sebuah sekolah menengah di Petaling Jaya, Selangor, di mana seorang pelajar perempuan Tingkatan Empat dipercayai telah ditikam oleh seorang pelajar lelaki sehingga maut.

Author

联合日报新闻室


相关报道