Timbalan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Amir Hamzah berkata, langkah rasionalisasi subsidi diesel dijangka dapat menjimatkan kerajaan sebanyak RM7.2 bilion hingga RM7.5 bilion setahun, lebih tinggi berbanding anggaran tahun lepas sebanyak RM4 bilion.
Beliau menyatakan bahawa ini disebabkan pelaksanaan rasionalisasi subsidi diesel yang baik, yang dapat menjimatkan sehingga RM600 juta setiap bulan.
"Apabila kami melancarkan (rasionalisasi subsidi diesel) pada Julai 2024, kami menganggarkan dapat menjimatkan sekitar RM4 bilion setahun. Pada masa ini, kami mencatatkan sekitar RM600 juta sebulan, jadi seharusnya dapat menjimatkan sekitar RM7.2 bilion hingga RM7.5 bilion setahun (penjimatan)."
"Kami melakukan lebih baik daripada yang dijangkakan, kerana kebocoran (subsidi diesel) jauh lebih banyak daripada yang kami bayangkan, dan buat masa ini hanya tertumpu di Semenanjung Malaysia."
Beliau menyatakan perkara ini hari ini (9 haribulan) semasa perbincangan panel di Forum Ekonomi Malaysia 2025 (FEM), menyatakan perkara utama yang harus dipertimbangkan ketika melaksanakan rasionalisasi subsidi diesel adalah isu asas yang perlu diurus oleh kerajaan.
Amir menyatakan bahawa kebocoran utama berlaku di sektor runcit ke perniagaan, serta banyak kebocoran yang melibatkan orang lintas sempadan, dan hanya apabila sistem yang benar-benar mengurangkan risiko kebocoran ditubuhkan, barulah hasil yang lebih baik dapat dicapai kerana dapat mengurangkan kebocoran rentas sempadan.
Selain itu, Amir menekankan bahawa Kementerian Kewangan dan Kementerian Ekonomi sedang mengkaji mekanisme rasionalisasi subsidi RON95 petrol yang akan dilaksanakan tahun ini, mengkaji pelaksanaan mekanisme "penetapan harga dua tahap" (two tier pricing) demi melindungi 85% daripada populasi daripada terjejas.