Sejak tahun 2017, perniagaan teh susu yang mencetuskan fenomena di seluruh negara China mengalami gelombang penutupan. Menurut statistik, hampir 200,000 kedai teh susu telah ditutup dalam setahun lalu, tidak kira sama ada ia merupakan kedai francais jenama terkemuka atau kedai-kedai kecil yang diusahakan secara kecil-kecilan.
Menurut laporan Sin Chew Daily pada 12 haribulan, gelombang penutupan ini berpunca daripada perkembangan yang terlalu pesat, menyebabkan kedai minuman terjebak dalam situasi lebihan bekalan dan masalah produk yang sama seperti pesaing, di mana perang harga terus merosakkan seluruh industri ini.
Data dari media makanan China “Red Dining Network” menunjukkan bahawa dari bulan November tahun lepas hingga November tahun ini, sebanyak 197,000 kedai teh susu telah tutup. Dalam gelombang penutupan ini, yang terkesan bukan sahaja jenama terkemuka yang dahulunya berusaha untuk mencapai ribuan kedai dan ribuan francais, tetapi juga ramai usahawan biasa yang beralih kepada industri teh susu.
Analisis menunjukkan pelbagai faktor menyebabkan krisis dalam industri teh susu hari ini. Pertama sekali, dalam beberapa tahun yang lalu, pelbagai jenama besar dan kecil telah berusaha memperluas perniagaan mereka, sementara tekanan “pertandingan dalaman” di tempat kerja mendorong ramai belia untuk menyertai gelombang keusahawanan teh susu, hasilnya lebihan bekalan.
Semakin banyak kedai teh susu dibuka, namun rasa produk semakin sama, masalah produk sama seperti pesaing menjadikan operasi lebih sukar. Dalam perniagaan yang suram, hanya “perang harga” yang boleh dimulakan, akhirnya mempercepatkan kekurangan dana dalam seluruh industri ini.