Kabel ECRL Kerap Dicuri, Operasi Tren Mungkin Terganggu
Published atJun 23, 2025 01:12 pm
(Kuala Lumpur, 23hb) Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Rail Link (MRL), Dato’ Sri Darwis menyatakan bahawa Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) kini berada di peringkat kritikal, namun, insiden kecurian kabel yang kerap berlaku baru-baru ini mungkin menjejaskan perancangan dan jadual operasi tren. Beliau berkata, beberapa kes kecurian kabel telah berlaku di lokasi-lokasi tertentu sepanjang laluan ECRL merentasi Kelantan, Terengganu, Pahang dan Selangor. Insiden ini bukan sahaja meningkatkan kos penyelenggaraan dan penggantian, malah boleh menunda ujian dan proses pelarasan tren yang dijadualkan bermula pada Jun 2026. Beliau berkata demikian semasa ditemu bual oleh delegasi media Malaysia di Beijing. 马来西亚媒体代表团访问东铁列车制造商中车大连机车车辆有限公司总部。Lawatan media Malaysia kali ini adalah ke ibu pejabat kontraktor utama ECRL, China Communications Construction Company Ltd. (CCCC), serta ke ibu pejabat pengeluar tren ECRL, CRRC Dalian Locomotive & Rolling Stock Co. Ltd. (CRRC Dalian).
Projek ECRL dimiliki sepenuhnya oleh MRL, yang mana MRL merupakan anak syarikat milik penuh entiti di bawah Kementerian Kewangan. 逾1.2公里的信号电缆被盗窃。Darwis menyatakan, sekiranya CCCC gagal menyiapkan projek seperti dijadualkan untuk mula operasi pada 2027, kerugian harian boleh mencecah sehingga RM1.25 juta. Katanya, sebagai pemilik projek, MRL telah membuat laporan polis berhubung kejadian kecurian serta mengambil langkah tambahan, termasuk melantik syarikat keselamatan khas untuk memantau dan melindungi aset ECRL.
“Namun, kami juga berharap kerjasama berterusan daripada pihak penguat kuasa serta komuniti setempat untuk membendung jenayah ini. Ini adalah projek nasional yang perlu kami lindungi bersama.” Beliau juga bercadang untuk bertemu Menteri Dalam Negeri Dato’ Seri Saifuddin Nasution serta Ketua Polis di negeri-negeri terlibat bagi mendapatkan bantuan dan menyelesaikan masalah berkaitan. Sehingga Mei tahun ini, kemajuan keseluruhan projek ECRL telah mencapai 83.38%, dan dijangka siap sepenuhnya mengikut jadual pada Disember 2026. Darwis menegaskan bahawa tahun 2025 adalah peringkat paling kritikal. Ketika ini, Stesen Sultan Ahmad Shah di Kuantan telah siap dipasang sistem komunikasi, maklumat dan isyarat, dan pemasangan sama sedang berjalan serentak di beberapa stesen lain. Namun, sejak pemasangan sistem ini di Stesen Sultan Ahmad Shah pada Mac 2025, projek ECRL kerap menjadi sasaran pencuri kabel. Beliau mendedahkan, selain di Sultan Ahmad Shah, kecurian kabel dan beberapa buah transformer turut berlaku di Bayu Besar/Gambang, Charadin dan Bandar Pelabuhan Kuantan di Pahang; Jugra, Dungun dan Kemaman di Terengganu; serta Pasir Puteh di Kelantan. 东铁整体工程进度已达83.38%,有望按计划在2026年12月如期竣工。Selain itu, beliau menyatakan, dua set Electric Multiple Unit (EMU) dan dua buah lokomotif kargo elektrik pertama yang dihasilkan oleh CRRC Dalian dijangka tiba di Malaysia hujung tahun ini, manakala kumpulan seterusnya akan dihantar secara berperingkat bermula April 2026. “Ujian dan pelarasan sistem serta tren dijangka dimulakan pada Jun 2026. Ini adalah fasa penting yang menentukan sama ada kami boleh memulakan operasi.” Beliau menambah, daripada 38 terowong di sepanjang laluan projek, semuanya telah berjaya ditembusi, kecuali dua terowong lagi, iaitu Terowong Bentong 2 dan Terowong Berkembar Genting dijangka ditembusi masing-masing pada penghujung bulan ini dan awal bulan depan. Katanya, dengan kerjasama kerajaan negeri, semua proses pengambilan tanah bagi laluan utama ECRL dari Kota Bharu, Kelantan ke Pelabuhan Klang, Selangor telah disiapkan sepenuhnya. “Kami hanya memerlukan sedikit kawasan tambahan untuk keperluan sistem elektrik TNB, tetapi semua pembelian tanah laluan utama telah selesai.” 东海岸铁路计划近期频繁发生电缆盗窃案,共有81台户外变压器被盗窃。Darwis turut menyatakan bahawa perkhidmatan kargo ECRL telah menerima sambutan positif daripada penggiat logistik, dan berdasarkan komitmen awal yang diterima, dijangka antara 800,000 hingga 1 juta tan kargo bakal diangkut pada tahun pertama operasi awal 2027.
Projek ECRL sepanjang 665 kilometer ini merupakan projek infrastruktur terbesar di Malaysia di bawah inisiatif “Belt and Road” China, dan dijangka bakal mempertingkatkan rangkaian pengangkutan Pantai Timur serta merangsang pertumbuhan ekonomi setempat.
This article has been translated using our AI technology. While we strive for accuracy,
AI translations
may contain errors. For the most precise information, please refer to the original article.