(Bandar Seri Begawan, 22hb) Bagi memperdalam amalan pendidikan inklusif, Ketua Guru Pendidikan Khas Sekolah Sinaran Pelangi (Sinaran Pelangi School), Nurul Izzah, baru-baru ini telah melawat Pusat Pembelajaran Lee Pesky (LPLC) di Amerika Syarikat, menyerap pengalaman maju dalam intervensi awal dan pendidikan inklusif melalui pertukaran antarabangsa. Lawatan ini adalah sebahagian penting penyertaannya dalam "Program Profesional Inisiatif Pemimpin Muda Asia Tenggara" (YSEALI PFP) yang dibiayai oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat.
Terletak di Boise, Idaho, Pusat Pembelajaran Lee Pesky ialah sebuah organisasi bukan keuntungan yang diiktiraf oleh Jabatan Pendidikan Negeri, terkenal kerana menyediakan pengajaran berasaskan bukti serta sokongan profesional kepada pelajar yang mempunyai dyslexia, spektrum autisme dan perbezaan pembelajaran lain. Pertukaran ini telah memberi platform pembelajaran profesional kepada guru Sinaran Pelangi dengan fokus kepada pengajaran berbeza dan strategi intervensi awal.
Sepanjang lawatan itu, Guru Nurul Izzah secara mendalam memerhati bagaimana pusat tersebut melaksanakan saringan awal, pengajaran literasi berstruktur dan pelan intervensi yang diperibadikan untuk menyokong pelajar dengan keperluan pembelajaran yang berbeza. Beliau juga telah mengadakan beberapa dialog profesional bersama pakar dan jurulatih pendidikan di pusat itu, memperoleh inspirasi penting mengenai penguatan amalan kelas inklusif dan menggalakkan kerjasama rumah-sekolah untuk meningkatkan pencapaian pembelajaran pelajar.
Nurul Izzah berkata, pembelajaran kali ini memberi kefahaman lebih mendalam tentang kepentingan intervensi awal dalam mencegah kesukaran pembelajaran jangka panjang. “Kerangka intervensi Pusat Pembelajaran Lee Pesky sangat bernilai untuk dicontohi, komitmen mereka untuk menyediakan sokongan bersesuaian kepada setiap pelajar sangat mengagumkan. Pengalaman ini memperkukuhkan lagi keyakinan saya dalam memperjuangkan sokongan awal dan sistem inklusif dalam pendidikan,” ujarnya.
Beliau menekankan lagi bahawa ilmu yang diperoleh dalam program ini akan diaplikasikan di Sekolah Sinaran Pelangi, khusus untuk mengoptimumkan strategi sokongan kelas, mekanisme latihan guru serta pelan intervensi untuk pelajar yang mempunyai perbezaan pembelajaran. Di samping itu, pertukaran antarabangsa ini juga meningkatkan kerjasama rentas sempadan dan pembangunan profesional pendidik di rantau Asia Tenggara.
Penyertaan dalam Program Profesional YSEALI ini merupakan satu langkah penting buat guru Sekolah Sinaran Pelangi dalam memacu perkembangan pendidikan inklusif di Brunei. Inisiatif ini juga sejajar dengan misi sekolah dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyokong serta inklusif, dan turut menyokong matlamat pembangunan pendidikan negara di bawah "Visi 2035."
Terletak di Boise, Idaho, Pusat Pembelajaran Lee Pesky ialah sebuah organisasi bukan keuntungan yang diiktiraf oleh Jabatan Pendidikan Negeri, terkenal kerana menyediakan pengajaran berasaskan bukti serta sokongan profesional kepada pelajar yang mempunyai dyslexia, spektrum autisme dan perbezaan pembelajaran lain. Pertukaran ini telah memberi platform pembelajaran profesional kepada guru Sinaran Pelangi dengan fokus kepada pengajaran berbeza dan strategi intervensi awal.
Sepanjang lawatan itu, Guru Nurul Izzah secara mendalam memerhati bagaimana pusat tersebut melaksanakan saringan awal, pengajaran literasi berstruktur dan pelan intervensi yang diperibadikan untuk menyokong pelajar dengan keperluan pembelajaran yang berbeza. Beliau juga telah mengadakan beberapa dialog profesional bersama pakar dan jurulatih pendidikan di pusat itu, memperoleh inspirasi penting mengenai penguatan amalan kelas inklusif dan menggalakkan kerjasama rumah-sekolah untuk meningkatkan pencapaian pembelajaran pelajar.
Beliau menekankan lagi bahawa ilmu yang diperoleh dalam program ini akan diaplikasikan di Sekolah Sinaran Pelangi, khusus untuk mengoptimumkan strategi sokongan kelas, mekanisme latihan guru serta pelan intervensi untuk pelajar yang mempunyai perbezaan pembelajaran. Di samping itu, pertukaran antarabangsa ini juga meningkatkan kerjasama rentas sempadan dan pembangunan profesional pendidik di rantau Asia Tenggara.
Penyertaan dalam Program Profesional YSEALI ini merupakan satu langkah penting buat guru Sekolah Sinaran Pelangi dalam memacu perkembangan pendidikan inklusif di Brunei. Inisiatif ini juga sejajar dengan misi sekolah dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyokong serta inklusif, dan turut menyokong matlamat pembangunan pendidikan negara di bawah "Visi 2035."