Kementerian Tanah, Infrastruktur, dan Pengangkutan Korea pada hari Ahad menyatakan bahawa satu kotak hitam daripada pesawat yang terhempas telah ditemui.
Kementerian Tanah, Infrastruktur, dan Pengangkutan Korea mengatakan bahawa jawatankuasa siasatan kemalangan telah mendapatkan peranti rakaman penerbangan.
Kementerian Tanah, Infrastruktur, dan Pengangkutan Korea juga menyatakan bahawa sebelum pesawat itu terhempas, menara kawalan lapangan terbang telah mengeluarkan amaran pertembungan burung kepada juruterbang. Seminit kemudian, juruterbang menghantar isyarat kecemasan.
Pengarah Bilik Dasar Penerbangan Kementerian Tanah, Infrastruktur, dan Pengangkutan, Joo Jong-hwan, menyatakan bahawa menara kawalan Lapangan Terbang Antarabangsa Muan mengeluarkan amaran burung kepada pesawat yang terlibat pada sekitar jam 8:57 pagi; hanya seminit kemudian pada jam 8:58 pagi, kapten menghantar isyarat kecemasan; sekitar jam 9 pagi, pesawat cuba mendarat di landasan 19; sekitar jam 9:03 pagi, pesawat mendarat dengan perut pesawat tanpa roda pendaratan dan berlanggar dengan dinding lapangan terbang.
Kementerian Tanah, Infrastruktur, dan Pengangkutan Korea mengatakan bahawa pesawat itu pada asalnya cuba mendarat di landasan 1, tetapi selepas menerima amaran burung dari menara kawalan, kapten tidak lama kemudian menghantar isyarat kecemasan. Pada masa itu, menara kawalan mengeluarkan arahan untuk mendarat di landasan arah bertentangan, dan kapten mengikuti arahan tersebut sebelum kemalangan berlaku dalam proses pendaratan.
Selain itu, setelah tiba di lokasi kemalangan, Pemangku Presiden Choi Sang-moo mengumumkan bahawa daerah Muan, tempat berlakunya kemalangan pesawat, sebagai kawasan bencana khas.