Insiden nahas Pesawat Boeing 787 milik India Airlines yang berlaku sebulan lalu, menerima laporan siasatan awal daripada Biro Siasatan Nahas Penerbangan pada awal pagi 12 haribulan. Laporan menunjukkan bahawa kedua-dua enjin pesawat terputus bekalan bahan api sejurus selepas berlepas.
Menurut agensi Reuters, saluran televisyen NDTV India, dan akhbar Hindustan Times, Biro Siasatan Nahas Penerbangan India telah mengeluarkan laporan yang merekodkan keadaan pesawat sepanjang tempoh dari berlepas sehingga terhempas pada 12 Jun.
Laporan tersebut menyatakan bahawa beberapa saat selepas pesawat itu berlepas, suis bahan api kedua-dua enjinnya telah bertukar dari kedudukan 'operasi' ke 'putus', menyebabkan pembekalan bahan api ke enjin terhenti lalu enjin gagal berfungsi di udara. Setelah menyedari hal itu, seorang juruterbang bertanya kepada rakannya, 'Kenapa awak putuskan (bahan api)?', namun juruterbang yang satu lagi menafikan melakukannya.
Selepas itu, para juruterbang cuba menghidupkan semula enjin tetapi gagal kerana masa yang tidak mencukupi dan ketinggian pesawat terlalu rendah, akhirnya menyebabkan pesawat terhempas.
Laporan tidak menyatakan dengan pasti percakapan yang mana diucapkan oleh kapten atau pembantu juruterbang, dan tidak mengesahkan siapa yang menghantar isyarat kecemasan sebelum nahas.
Laporan itu juga menyebut kapten pesawat mempunyai 8200 jam pengalaman penerbangan, manakala pembantu juruterbang pula mempunyai 1100 jam. Kedua-duanya berada dalam keadaan kesihatan yang baik sewaktu kejadian. Setakat ini, tiada bukti sabotaj dikesan dan tiada sebarang aktiviti burung yang ketara dilaporkan di laluan penerbangan.
Pada 12 Jun, sebuah pesawat Boeing 787 dari India menuju ke United Kingdom telah terhempas sejurus selepas berlepas, turut melibatkan individu di kawasan darat dan meragut 260 nyawa.