(Bintulu 21hb) Syarikat Air Sarawak (Sarawak Water Sdn. Bhd., sebelum ini dikenali sebagai LAKU Management Sdn. Bhd.) hari ini mengeluarkan notis bahawa beberapa kawasan di Bintulu akan menghadapi catuan air berjadual pada 23 April (Rabu), dari jam 8 pagi hingga 6 petang, disebabkan oleh kerja-kerja penyelenggaraan dan kejuruteraan.
Menurut notis tersebut, gangguan bekalan air ini adalah untuk kerja penyelenggaraan pam air mentah di Loji Rawatan Air Nyabau serta penyusunan semula saluran paip air sementara bersempena pembinaan jejambat Jalan Medan ke Jalan Tun Hussein Onn.
Kawasan yang terjejas termasuk Jalan Abang Galau, Jalan Masjid, Jalan Keppel, Jalan Pedada, Jalan Main Bazaar, Jalan Kidurong (Market Garden, Taman Saberkas, Kidurong Avenue, Taman Bilangan, KINDA 2, RPR Kidurong Fasa 1 hingga 5, Taman Sri Indah, Perumahan ABF, Perumahan MLNG, Taman Millenium, Taman Mawar, Kidurong Height, SMK Kidurong, SK Kidurong 1 dan 2, kuarters guru, Hospital Columbia Asia), Jalan
Similajau, Jalan Nyabau (UPM, Hospital Bintulu), Jalan Mutiara, Jalan Permata (termasuk seluruh kawasan Sg Plan, SMK Assyakirin, SK Tanjung Batu), serta Jalan Sultan Iskandar (Medan Assyakirin, Kampung Assyakirin, BDA Walk-Up Flat, kuarters kerajaan dan kem tentera, kuarters Jabatan Laut, Taman Millenium Flat, Pusat Komersial Kemena Jaya, Pine Court dan sekitarnya, Meridian Sentral, Pusat Komersial Berjaya, Taman Belimbing, Zon Perindustrian Ringan, Zon Perindustrian Ringan BDA, Hock Lee Garden, Taman Suarah, Chin Lee Garden, Bukit Orang, Taman Sibiew Indah, Ozo Garden, NCP Garden, San San Garden, Iris Garden, Gem Park, Taman Millenium, Tadika Methodist, SMK Bintulu, SK One, Perbinda, SK Assyakirin, kuarters kastam, kuarters persekutuan dan kuarters makmal lain-lain.
Syarikat Air Sarawak mengingatkan bahawa kawasan berkaitan mungkin menghadapi situasi tiada air atau tekanan air rendah, dan menyeru pengguna untuk menyimpan bekalan air secukupnya sebagai persediaan. Dalam keadaan kecemasan, syarikat akan menggerakkan lori air untuk membantu pengguna yang memerlukan.
Syarikat menyatakan bahawa mereka akan berusaha memendekkan tempoh gangguan bekalan air dan memohon maaf atas segala kesulitan yang timbul. Sebarang pertanyaan atau memerlukan bantuan, sila hubungi talian kecemasan 24 jam: 086-318160, 086-336417 atau 086-318111. Orang awam juga boleh mengikuti halaman Facebook rasmi Syarikat Air Sarawak untuk mendapatkan kemas kini terkini mengenai kemajuan kerja dan bekalan air.
Menurut notis tersebut, gangguan bekalan air ini adalah untuk kerja penyelenggaraan pam air mentah di Loji Rawatan Air Nyabau serta penyusunan semula saluran paip air sementara bersempena pembinaan jejambat Jalan Medan ke Jalan Tun Hussein Onn.
Kawasan yang terjejas termasuk Jalan Abang Galau, Jalan Masjid, Jalan Keppel, Jalan Pedada, Jalan Main Bazaar, Jalan Kidurong (Market Garden, Taman Saberkas, Kidurong Avenue, Taman Bilangan, KINDA 2, RPR Kidurong Fasa 1 hingga 5, Taman Sri Indah, Perumahan ABF, Perumahan MLNG, Taman Millenium, Taman Mawar, Kidurong Height, SMK Kidurong, SK Kidurong 1 dan 2, kuarters guru, Hospital Columbia Asia), Jalan
Similajau, Jalan Nyabau (UPM, Hospital Bintulu), Jalan Mutiara, Jalan Permata (termasuk seluruh kawasan Sg Plan, SMK Assyakirin, SK Tanjung Batu), serta Jalan Sultan Iskandar (Medan Assyakirin, Kampung Assyakirin, BDA Walk-Up Flat, kuarters kerajaan dan kem tentera, kuarters Jabatan Laut, Taman Millenium Flat, Pusat Komersial Kemena Jaya, Pine Court dan sekitarnya, Meridian Sentral, Pusat Komersial Berjaya, Taman Belimbing, Zon Perindustrian Ringan, Zon Perindustrian Ringan BDA, Hock Lee Garden, Taman Suarah, Chin Lee Garden, Bukit Orang, Taman Sibiew Indah, Ozo Garden, NCP Garden, San San Garden, Iris Garden, Gem Park, Taman Millenium, Tadika Methodist, SMK Bintulu, SK One, Perbinda, SK Assyakirin, kuarters kastam, kuarters persekutuan dan kuarters makmal lain-lain.
Syarikat Air Sarawak mengingatkan bahawa kawasan berkaitan mungkin menghadapi situasi tiada air atau tekanan air rendah, dan menyeru pengguna untuk menyimpan bekalan air secukupnya sebagai persediaan. Dalam keadaan kecemasan, syarikat akan menggerakkan lori air untuk membantu pengguna yang memerlukan.
Syarikat menyatakan bahawa mereka akan berusaha memendekkan tempoh gangguan bekalan air dan memohon maaf atas segala kesulitan yang timbul. Sebarang pertanyaan atau memerlukan bantuan, sila hubungi talian kecemasan 24 jam: 086-318160, 086-336417 atau 086-318111. Orang awam juga boleh mengikuti halaman Facebook rasmi Syarikat Air Sarawak untuk mendapatkan kemas kini terkini mengenai kemajuan kerja dan bekalan air.