(Indonesia, 20hb) – Persatuan Industri Automotif Indonesia baru-baru ini mengeluarkan data yang menunjukkan, jualan kenderaan elektrik tulen di pasaran Indonesia meningkat sebanyak 267% tahun ke tahun pada separuh pertama tahun ini kepada 35,749 unit, di mana jenama kereta China menyumbang 93% daripada jumlah jualan, sekali gus membantu pembangunan industri automotif Indonesia dan peralihan ke arah elektrifikasi.
Menurut statistik Persatuan Industri Automotif Indonesia, antara kenderaan elektrik tulen jenama China, BYD merupakan peneraju jualan, diikuti oleh SAIC-GM-Wuling, Chery serta GAC Aion yang turut tersenarai. Pakar industri menyatakan, lonjakan jualan kenderaan elektrik di Indonesia disebabkan oleh pelbagai faktor termasuk pilihan jenama yang pelbagai, nilai harga yang tinggi, serta pengeluaran tempatan yang berterusan.
Pakar Penyelidikan Automotif Institut Teknologi Bandung, Pasaribu, memberitahu wartawan Xinhua bahawa pasaran kenderaan elektrik Indonesia kini menawarkan pelbagai pilihan model, tidak lagi terhad kepada kereta keluarga, bahkan telah berkembang ke bidang komersial. Sebagai contoh, baru-baru ini terdapat jenama China yang melancarkan kenderaan elektrik komersial pelbagai guna di Indonesia; model ini boleh digunakan sebagai bas transit bandar, trak makanan mahupun ambulan.
Penganalisis automobil Indonesia, Zhuana, berpendapat bahawa bagi bandar seperti Jakarta, kelebihan utama kenderaan elektrik ialah tidak tertakluk kepada sekatan lalu lintas, yang sangat menarik buat pengguna harian di bandar.
Industri automotif Indonesia dalam beberapa tahun kebelakangan ini berkembang pesat dan sedang mempercepatkan peralihan ke arah kenderaan tenaga bersih. Kebanyakan penggiat industri percaya bahawa walaupun kenderaan elektrik di Indonesia masih berada di peringkat awal pasaran, kadar pertumbuhan yang pesat ini memperlihatkan potensi besar industri tersebut.
Menurut statistik Persatuan Industri Automotif Indonesia, antara kenderaan elektrik tulen jenama China, BYD merupakan peneraju jualan, diikuti oleh SAIC-GM-Wuling, Chery serta GAC Aion yang turut tersenarai. Pakar industri menyatakan, lonjakan jualan kenderaan elektrik di Indonesia disebabkan oleh pelbagai faktor termasuk pilihan jenama yang pelbagai, nilai harga yang tinggi, serta pengeluaran tempatan yang berterusan.
Pakar Penyelidikan Automotif Institut Teknologi Bandung, Pasaribu, memberitahu wartawan Xinhua bahawa pasaran kenderaan elektrik Indonesia kini menawarkan pelbagai pilihan model, tidak lagi terhad kepada kereta keluarga, bahkan telah berkembang ke bidang komersial. Sebagai contoh, baru-baru ini terdapat jenama China yang melancarkan kenderaan elektrik komersial pelbagai guna di Indonesia; model ini boleh digunakan sebagai bas transit bandar, trak makanan mahupun ambulan.
Penganalisis automobil Indonesia, Zhuana, berpendapat bahawa bagi bandar seperti Jakarta, kelebihan utama kenderaan elektrik ialah tidak tertakluk kepada sekatan lalu lintas, yang sangat menarik buat pengguna harian di bandar.
Industri automotif Indonesia dalam beberapa tahun kebelakangan ini berkembang pesat dan sedang mempercepatkan peralihan ke arah kenderaan tenaga bersih. Kebanyakan penggiat industri percaya bahawa walaupun kenderaan elektrik di Indonesia masih berada di peringkat awal pasaran, kadar pertumbuhan yang pesat ini memperlihatkan potensi besar industri tersebut.