美里市政局小贩菜市场小商家小组主席范发春。
美里市政局小贩菜市场小商家小组主席范发春。

Kemudahan Gerai MyKiosk Miri Tidak Lengkap, Penjaja Tidak Dapat Berpindah Untuk Berniaga

Published at Jun 06, 2025 04:03 pm
(Laporan dari Miri, 6hb) Pengerusi Kumpulan Penjaja Pasar Basah dan Peniaga Kecil Majlis Bandaraya Miri, Fong Fatt Chun menyatakan bahawa gerai penjaja MyKiosk yang terletak di Telaga Satu dan tepi pantai Lutong tidak dapat digunakan oleh penjaja kerana kemudahan yang tidak lengkap.

Beliau berkata, kumpulan gerai ini berjumlah 10 unit, diserahkan oleh Jabatan Kejuruteraan Majlis Bandaraya kepada Kumpulan Penjaja Pasar Basah dan Peniaga Kecil pada penghujung Februari 2024, dan kumpulan tersebut juga telah menerima projek berkenaan. Namun, semasa pembinaan, kerajaan persekutuan tidak menyediakan kemudahan asas seperti bekalan air dan elektrik serta perkhidmatan keselamatan, menyebabkan penjaja yang telah mendapat gerai tidak dapat menjalankan perniagaan.

Para penjaja telah menerima gerai melalui prosedur permohonan rasmi pada awal April 2024. Namun, apabila mereka bersedia untuk memulakan perniagaan, mereka mendapati kekurangan bekalan air dan elektrik asas, dan kemudahan dalaman juga tidak lengkap - ini memberi kesan serius kepada operasi.

Fong Fatt Chun menyatakan bahawa berkenaan isu ini, Kumpulan Penjaja Pasar Basah dan Peniaga Kecil telah melaporkannya kepada Majlis Bandaraya Miri dan berharap kerajaan persekutuan dapat menyelesaikan masalah kekurangan kemudahan dengan segera.

Beliau menegaskan, sebagai jabatan kerajaan persekutuan, dalam pembinaan gerai seperti ini dan kemudahan awam berkaitan, perancangan perlu mengambil kira keadaan geografi dan keselamatan tempatan serta berkoordinasi dengan unit berkaitan kerajaan tempatan.

“Hanya dengan koordinasi dan perancangan sebelum pembinaan, dapat memastikan hasil pembinaan benar-benar memenuhi keperluan pengguna dan kawasan tersebut.”

Author

联合日报newsroom


相关报道