Media Jepun melaporkan, di tengah persaingan industri yang sengit hingga menyebabkan fenomena 'persaingan dalam' (inej ing) di China, syarikat-syarikat Jepun tempatan sebaliknya mula memanfaatkan situasi ini untuk meningkatkan daya saing produk mereka. Antaranya, sebuah syarikat besar Jepun telah menemui 6000 pembekal dari China hasil daripada 'persaingan dalam', sekali gus memperoleh bekalan komponen yang sangat kompetitif dari segi kos.
Laporan Nikkei Chinese Daily menyebut, walaupun fenomena 'persaingan dalam' di China boleh menyebabkan operasi syarikat Jepun di sana terjejas, namun sudah mula muncul syarikat Jepun yang mempelajari prinsip 'survival of the fittest' sebagai kaedah persaingan, lalu menerapkan pemikiran terbalik. Perspektif baharu syarikat Jepun ini adalah memanfaatkan persekitaran persaingan di China untuk meningkatkan daya saing global industri yang sebelum ini telah ditinggalkan atau dikecilkan oleh Jepun.
Laporan tersebut menggambarkan sebelum ini syarikat China banyak menggunakan keupayaan teknologi syarikat Jepun untuk berkembang. Namun, kini demi mengekalkan daya saing antarabangsa, syarikat Jepun juga perlu 'sebaliknya memanfaatkan' daya tahan dan kebijaksanaan syarikat China, dengan fleksibel menggunakan pemikiran 'persaingan dalam' syarikat China.
Menurut laporan, Panasonic telah memindahkan sebahagian fungsi jabatan pemilihan pembekal komponen global dari ibu pejabat mereka di Osaka, Jepun, secara berperingkat ke kilang mereka di Shanghai.
Laporan turut menyebut, kilang Panasonic di Shanghai telah mengenal pasti sekitar 6000 syarikat China yang menonjol dalam 'persaingan dalam' untuk membekalkan komponen berdaya saing dari segi kos kepada semua syarikat kumpulan Panasonic di seluruh dunia.
Pengarah Panasonic China & Timur Laut Asia, Homma Tetsurou, berkata sebelum ini komponen diimport dari Jepun dan kemudian diagihkan semula ke pengkalan di China, tetapi kini 'arah aliran komponen telah berbalik'.
Tan Ke, Ketua Bahagian perniagaan pintu automatik untuk pintu platform stesen keretapi bawah tanah di Kumpulan Panasonic, menyatakan bahawa pada masa ini, komponen yang diperoleh di China adalah 30 hingga 50 peratus lebih murah daripada di Jepun, dan ini telah membantu perniagaan pintu automatik Panasonic memperoleh 21 kontrak di 12 bandar di 10 negara pada tahun 2024, menduduki tangga ke-7 hingga ke-8 dunia. Beliau menyatakan, syarikat menyasarkan untuk masuk ke kedudukan 3 teratas dunia menjelang tahun 2030.