(Bandar Seri Begawan, 26hb) Menurut laporan Reuters, Brunei telah menjadi negara terbaru yang membenarkan syarikat penerbangannya mengendalikan pesawat buatan China. Berdasarkan peraturan baharu yang diumumkan oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Brunei (DCA) pada hari Khamis, mana-mana pesawat yang mendapat pensijilan Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) kini boleh didaftarkan di Brunei dan digunakan untuk operasi komersial. Tindakan ini dianggap sebagai sokongan besar kepada pengeluar pesawat komersial China, COMAC.
Walaupun saiz pasaran Brunei tidak besar, setiap kali pesawat buatan China mendapat kelulusan di negara baru, ia bermakna China berjaya mencapai satu lagi kejayaan dalam bidang penerbangan global. Ketika industri penerbangan dunia menghadapi permintaan tinggi terhadap pesawat baharu serta impak perang perdagangan, Beijing kini giat mencari pengiktirafan antarabangsa untuk pesawat buatannya.
Pada masa ini, model utama COMAC ialah C909 (pesawat penumpang jarak sederhana kira-kira 90 tempat duduk) dan C919 (pesawat lorong tunggal). Kedua-dua model ini masih kekurangan sijil reka bentuk daripada pihak berkuasa Eropah dan Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, Beijing mempromosikan pesawatnya dengan kerjasama negara-negara serantau seperti Kemboja, Laos, Vietnam dan Indonesia. Kini, Brunei turut serta dalam senarai tersebut.
Inisiatif ini diterajui oleh syarikat penerbangan baharu tempatan Brunei, GallopAir. Syarikat ini disokong oleh dana dari China, dan pada tahun 2023 telah pun menempah 15 pesawat C909 dan 15 pesawat C919, sekali gus menjadi syarikat penerbangan pertama di luar China yang menempah C919.
Sebelum pengumuman peraturan baharu, Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Brunei hanya mengiktiraf agensi pensijilan Amerika Syarikat, Kanada, Eropah, dan Brazil. Ini bermakna hanya pesawat Boeing, Airbus dan Embraer yang dibenarkan beroperasi. Dengan pindaan terkini, CAAC dari China kini turut diiktiraf, membolehkan pesawat buatan China beroperasi secara sah di Brunei.
Setakat ini, COMAC masih belum menyerahkan sebarang pesawat kepada GallopAir. Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu, Cham Chi, memberitahu Reuters bahawa tarikh penghantaran pertama masih belum ditentukan. Namun begitu, penganalisis berpendapat bahawa perkembangan ini bukan sahaja membantu mempelbagaikan industri penerbangan Brunei, malah memberikan asas penting untuk penerokaan pasaran antarabangsa bagi pesawat buatan China.
Walaupun saiz pasaran Brunei tidak besar, setiap kali pesawat buatan China mendapat kelulusan di negara baru, ia bermakna China berjaya mencapai satu lagi kejayaan dalam bidang penerbangan global. Ketika industri penerbangan dunia menghadapi permintaan tinggi terhadap pesawat baharu serta impak perang perdagangan, Beijing kini giat mencari pengiktirafan antarabangsa untuk pesawat buatannya.
Pada masa ini, model utama COMAC ialah C909 (pesawat penumpang jarak sederhana kira-kira 90 tempat duduk) dan C919 (pesawat lorong tunggal). Kedua-dua model ini masih kekurangan sijil reka bentuk daripada pihak berkuasa Eropah dan Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, Beijing mempromosikan pesawatnya dengan kerjasama negara-negara serantau seperti Kemboja, Laos, Vietnam dan Indonesia. Kini, Brunei turut serta dalam senarai tersebut.
Inisiatif ini diterajui oleh syarikat penerbangan baharu tempatan Brunei, GallopAir. Syarikat ini disokong oleh dana dari China, dan pada tahun 2023 telah pun menempah 15 pesawat C909 dan 15 pesawat C919, sekali gus menjadi syarikat penerbangan pertama di luar China yang menempah C919.
Sebelum pengumuman peraturan baharu, Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Brunei hanya mengiktiraf agensi pensijilan Amerika Syarikat, Kanada, Eropah, dan Brazil. Ini bermakna hanya pesawat Boeing, Airbus dan Embraer yang dibenarkan beroperasi. Dengan pindaan terkini, CAAC dari China kini turut diiktiraf, membolehkan pesawat buatan China beroperasi secara sah di Brunei.
Setakat ini, COMAC masih belum menyerahkan sebarang pesawat kepada GallopAir. Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu, Cham Chi, memberitahu Reuters bahawa tarikh penghantaran pertama masih belum ditentukan. Namun begitu, penganalisis berpendapat bahawa perkembangan ini bukan sahaja membantu mempelbagaikan industri penerbangan Brunei, malah memberikan asas penting untuk penerokaan pasaran antarabangsa bagi pesawat buatan China.