上海其中一处购物区外人来人往。
上海其中一处购物区外人来人往。

Laporan HSBC: Dengan Kelebihan Rantaian Industri dan Bekalan, China Masih Merupakan Pusat Perdagangan Dunia

Published at Jun 05, 2025 03:14 pm
HSBC Group pada 3hb mengeluarkan satu laporan tinjauan prospek perdagangan global yang menunjukkan bahawa China masih merupakan pasaran utama di mana syarikat global merancang untuk meningkatkan pertukaran perdagangan dan pelaburan dalam pengeluaran. 

Laporan oleh agensi berita Xinhua, tinjauan ini dijalankan oleh HSBC Group dari penghujung April hingga awal Mei tahun ini, melibatkan lebih daripada 5700 syarikat dengan operasi antarabangsa di 13 pasaran global, termasuk 1000 syarikat di China, untuk memahami jangkaan dan rancangan mereka dalam persekitaran perdagangan global semasa. 

Tinjauan menunjukkan bahawa syarikat global secara umumnya menyesuaikan strategi perdagangan mereka untuk menghadapi perubahan dalam perdagangan global, termasuk menilai semula kepentingan setiap pasaran kepada pertumbuhan perdagangan mereka. Dalam pasaran sasaran di mana pertukaran perdagangan dirancang untuk ditingkatkan, China dipilih oleh syarikat yang ditemu bual pada kadar tertinggi (44%), diikuti oleh Eropah (43%) dan Amerika Syarikat (39%). 

Dalam bidang pengeluaran pula, China juga digemari oleh syarikat global, di mana 40% syarikat yang ditemu bual tengah atau merancang untuk meningkatkan pembuatan produk di China dalam dua tahun akan datang, kadar ini hanya kedua selepas Eropah. Dari segi pembahagian wilayah, syarikat Asia yang memilih untuk meningkatkan pertukaran perdagangan dengan China (54%) dan meningkatkan pengeluaran di China (52%) adalah lebih tinggi daripada tahap purata global. 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif HSBC Bank (China) Limited, Wang Yunfeng menyatakan: “China masih merupakan titik pusat dalam peta perdagangan dunia. Kami yakin, pada masa depan pasaran China akan terus memberikan kekuatan pendorong kepada pertumbuhan bagi syarikat-syarikat dalam dan luar negara, dengan potensi yang kuat dalam inovasi teknologi serta skala pasaran dan rantaian bekalan industri yang tradisional.” 

Walaupun menghadapi pelbagai faktor ketidakpastian, adalah menggembirakan bahawa 89% daripada syarikat global yang ditemu bual yakin akan pertumbuhan perniagaan antarabangsa dalam tempoh dua tahun akan datang, manakala di kalangan syarikat China yang ditemu bual, peratusan keyakinan mereka mencapai setinggi 90%. 

Secara khusus, 84% syarikat China yang ditemu bual melihat tekanan semasa sebagai pemangkin kepada inovasi dan mendorong mereka mencari peluang baru untuk menghadapi cabaran, termasuk menembusi pasaran luar negara yang baru dan meningkatkan jualan di pasaran domestik China. 

Dalam perkembangan di luar negara, syarikat China sedang mempercepatkan usaha penempatan yang pelbagai, hampir 30% daripada syarikat China yang ditemu bual merancang untuk meningkatkan pertukaran perdagangan dengan Eropah, Timur Tengah dan Asia Selatan. 

Author

联合日报newsroom


相关报道