美国一家汽车生产工厂。
美国一家汽车生产工厂。

Kilang Kereta AS Beralih Sebahagian Pengeluaran ke China, Perang Perdagangan Jadi Lawak?

Published at Jun 05, 2025 01:38 pm
Menghadapi pengukuhan kawalan eksport nadir bumi oleh China, pelbagai pengeluar kereta global kini berusaha mencari alternatif bagi mengelakkan gangguan pengeluaran, termasuk memindahkan sebahagian pengeluaran ke China atau menukar teknologi.

Laporan media asing seperti "The Wall Street Journal" menyebut beberapa pengeluar kereta tradisional dan elektrik serta pembekal mereka sedang mempertimbangkan untuk memindahkan sebahagian pengeluaran alat ganti kereta ke China bagi mengelakkan krisis penutupan kilang yang bakal menjelang.

Buat masa ini, kilang-kilang AS sedang menilai cadangan termasuk: menghasilkan motor elektrik di kilang China, atau menghantar motor elektrik buatan Amerika ke China untuk pemasangan magnet. Orang dalam mengatakan, pemindahan sebahagian pengeluaran ke China ini mungkin menjadi penyelesaian yang boleh dilaksanakan untuk mengelak sekatan eksport, kerana sekatan hanya tertakluk pada magnet itu sendiri, dan bukan pada alat ganti siap.

Jika pengeluar kereta akhirnya memindahkan sebahagian pengeluaran ke China, ini akan menjadi hasil yang sangat ironi di bawah matlamat Trump untuk melancarkan perang perdagangan bagi "mengembalikan perkilangan ke Amerika".

Selepas Trump mencadangkan "tarif setara", China pada bulan April memperkuat kawalan eksport pada pelbagai mineral penting dan magnet. Laporan media asing menyebut, pengeluar kereta global merungut, menyatakan bahawa sekatan eksport nadir bumi oleh China mungkin menyebabkan kelewatan dan penutupan pengeluaran dalam industri automotif.

Sejak bulan April, China telah mula meminta syarikat mendapatkan lesen untuk mengeksport magnet yang dibuat daripada logam nadir bumi (termasuk disprosium dan terbium). China menguasai kira-kira 90% bekalan elemen nadir bumi ini di seluruh dunia, dan elemen ini adalah bahan penting yang membolehkan magnet berfungsi stabil pada suhu tinggi. Sebilangan besar produk teknologi moden global, dari telefon pintar hingga jet pejuang F-35 bergantung pada magnet jenis ini.

Pada bulan Mei tahun ini, kumpulan industri yang mewakili kebanyakan pengeluar kereta utama dan pembekal alat ganti telah menulis surat kepada pemerintah Trump, memberi amaran bahawa jika tidak dapat memperoleh lebih banyak alat ganti nadir bumi, pengeluaran kereta mungkin akan berkurangan atau terhenti dalam jangka pendek.

Untuk memasang magnet sebesar gula-gula getah, memindahkan alat ganti yang belum siap ke seberang dunia tanpa ragu akan meningkatkan kos pembuatan dan masa, tetapi banyak pengeluar kereta percaya ia mungkin satu-satunya pilihan untuk mengelakkan sebahagian baris pengeluaran daripada terpaksa ditutup. Walaupun operasi seperti ini mungkin menyebabkan kilang kereta berhadapan dengan risiko tarif tambahan, namun pemimpin industri secara meluas menganggap bahawa dibandingkan dengan penutupan, ia adalah "kos yang lebih ringan".

Author

联合日报newsroom


相关报道