(Miri, 3 Jun) — Seorang penjawat awam wanita dari Miri kerugian RM200,000 selepas menerima panggilan telefon palsu yang menyamar sebagai Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) serta polis. Mangsa termakan helah bahawa dirinya terlibat dalam kes pengubahan wang haram.
Ketua Polis Daerah Miri, ACP Mohd Farhan Lee Abdullah memaklumkan, Bahagian Siasatan Jenayah Komersil (BSJKD) Miri telah menerima laporan daripada mangsa pada hari ini.
Menurut laporan, mangsa menerima panggilan daripada dua nombor telefon (011-72650791 dan 017-4525736), di mana penelefon mendakwa bahawa beliau sedang disiasat kerana terlibat dalam kes pengubahan wang haram.
“Mangsa menafikan melakukan sebarang kesalahan, namun sindiket penipuan menegaskan maklumat bank beliau telah disalahgunakan dan akaunnya terlibat dalam transaksi mencurigakan,” kata Mohd Farhan.
Lebih memburukkan keadaan, penipu tersebut berjaya memperdaya mangsa untuk ‘membantu siasatan berumpan’ kononnya bagi ‘memerangkap’ seorang kakitangan bank yang disyaki melakukan penipuan. Dipercayai bulat-bulat, mangsa kemudian memohon pinjaman peribadi RM220,000 dan memindahkan wang itu ke dalam akaun yang diberikan oleh sindiket.
“Mangsa hanya menyedari telah menjadi mangsa penipuan telefon setelah pihak bank memaklumkan sebanyak RM200,000 dari akaunnya telah hilang.”
Kes kini disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan (Penipuan), yang jika sabit kesalahan, boleh dihukum penjara antara 1 hingga 10 tahun, sebatan dan denda.
Polis menasihatkan orang ramai supaya sentiasa berwaspada dan tidak mudah percaya dengan iklan pelaburan yang menjanjikan pulangan besar dalam masa singkat. Orang awam boleh menyemak status sah projek pelaburan melalui pautan berikut kepada Bank Negara Malaysia (BNM) atau Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC):
Senarai Amaran Pengguna Kewangan Bank Negara:
http://www.bnm.gov.my/financialconsumer-alert-list
Senarai Amaran Pelabur Suruhanjaya Sekuriti:
http://www.sc.com.my/regulation/enforcement/investor-alerts/sc-investoralerts/investor-alert-list
“Ini adalah langkah yang sangat penting untuk menentukan sama ada pelaburan tersebut mempunyai lesen sah atau sekadar menggunakan nama pelaburan untuk tujuan penipuan,” tegas Mohd Farhan.
Polis turut menggalakkan semua mangsa penipuan atau yang terlibat dengan penipuan dalam talian segera menghubungi Talian Hotline Pusat Respons Scam Kebangsaan 997 sekiranya baru sahaja selesai membuat transaksi ke akaun penipu.
Selain itu, orang awam juga boleh menyemak nombor telefon dan maklumat akaun bank yang mencurigakan di laman rasmi polis: http://semakmule.rmp.gov.my.
Ketua Polis Daerah Miri, ACP Mohd Farhan Lee Abdullah memaklumkan, Bahagian Siasatan Jenayah Komersil (BSJKD) Miri telah menerima laporan daripada mangsa pada hari ini.
Menurut laporan, mangsa menerima panggilan daripada dua nombor telefon (011-72650791 dan 017-4525736), di mana penelefon mendakwa bahawa beliau sedang disiasat kerana terlibat dalam kes pengubahan wang haram.
“Mangsa menafikan melakukan sebarang kesalahan, namun sindiket penipuan menegaskan maklumat bank beliau telah disalahgunakan dan akaunnya terlibat dalam transaksi mencurigakan,” kata Mohd Farhan.
Lebih memburukkan keadaan, penipu tersebut berjaya memperdaya mangsa untuk ‘membantu siasatan berumpan’ kononnya bagi ‘memerangkap’ seorang kakitangan bank yang disyaki melakukan penipuan. Dipercayai bulat-bulat, mangsa kemudian memohon pinjaman peribadi RM220,000 dan memindahkan wang itu ke dalam akaun yang diberikan oleh sindiket.
“Mangsa hanya menyedari telah menjadi mangsa penipuan telefon setelah pihak bank memaklumkan sebanyak RM200,000 dari akaunnya telah hilang.”
Kes kini disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan (Penipuan), yang jika sabit kesalahan, boleh dihukum penjara antara 1 hingga 10 tahun, sebatan dan denda.
Polis menasihatkan orang ramai supaya sentiasa berwaspada dan tidak mudah percaya dengan iklan pelaburan yang menjanjikan pulangan besar dalam masa singkat. Orang awam boleh menyemak status sah projek pelaburan melalui pautan berikut kepada Bank Negara Malaysia (BNM) atau Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC):
Senarai Amaran Pengguna Kewangan Bank Negara:
http://www.bnm.gov.my/financialconsumer-alert-list
Senarai Amaran Pelabur Suruhanjaya Sekuriti:
http://www.sc.com.my/regulation/enforcement/investor-alerts/sc-investoralerts/investor-alert-list
“Ini adalah langkah yang sangat penting untuk menentukan sama ada pelaburan tersebut mempunyai lesen sah atau sekadar menggunakan nama pelaburan untuk tujuan penipuan,” tegas Mohd Farhan.
Polis turut menggalakkan semua mangsa penipuan atau yang terlibat dengan penipuan dalam talian segera menghubungi Talian Hotline Pusat Respons Scam Kebangsaan 997 sekiranya baru sahaja selesai membuat transaksi ke akaun penipu.
Selain itu, orang awam juga boleh menyemak nombor telefon dan maklumat akaun bank yang mencurigakan di laman rasmi polis: http://semakmule.rmp.gov.my.