安沛省义心学校临时教室。
安沛省义心学校临时教室。

248 Sekolah Asrama Dibina di Daerah Sempadan, Politbiro Vietnam Galak Tingkatkan Sumber Pendidikan Etnik

Published at Jul 19, 2025 05:30 pm
(Hanoi, 19hb) Politbiro Parti Komunis Vietnam baru-baru ini telah meluluskan pembinaan dan pelaburan sekolah asrama etnik di 248 daerah sempadan darat seluruh negara, meliputi kedua-dua peringkat sekolah rendah dan menengah rendah, dengan tujuan meningkatkan kualiti pendidikan di kawasan sempadan serta keberkesanan pelaksanaan dasar etnik secara menyeluruh.

Politbiro menyatakan bahawa pembinaan sekolah asrama etnik pelbagai peringkat di daerah sempadan merupakan langkah penting untuk meningkatkan kualiti sumber tenaga manusia kawasan etnik sempadan, melatih kakitangan tempatan, serta menaikkan tahap pendidikan dan taraf hidup masyarakat.

Mengikut perancangan, 100 sekolah baharu atau diubahsuai akan dimulakan sebagai projek perintis pada tahun 2025, dengan matlamat untuk digunakan sepenuhnya sebelum bermulanya tahun persekolahan baharu. Jika projek perintis menunjukkan keberkesanan yang ketara, pembinaan akan diperluaskan sepenuhnya dengan sasaran menyiapkan semua 248 sekolah dalam tempoh 2 hingga 3 tahun.

Politbiro menegaskan bahawa semua bangunan sekolah baharu mesti mematuhi piawaian teknikal, merancang secara munasabah bangunan pengajaran, asrama serta kemudahan sokongan kehidupan, bagi memastikan pelajar membesar dalam persekitaran yang selamat, bersih dan sihat. Setiap sekolah akan dilengkapi dengan peralatan pendidikan, kebudayaan dan sukan yang sempurna untuk memenuhi keperluan pengajaran dan aktiviti kokurikulum.

Bagi memastikan pelaksanaan projek, Politbiro mengarahkan Kumpulan Utama Kerajaan untuk mengetuai, menyelaras dengan kementerian serta jabatan pendidikan, kewangan, pengangkutan dan lain-lain yang berkaitan, serta bekerjasama dengan kerajaan peringkat wilayah sempadan untuk bersama melaksanakan projek ini. Pada masa yang sama, dasar berkaitan pelajar sempadan sedia ada juga akan disemak dan diubahsuai, terutamanya dalam aspek bantuan asrama dan separa asrama, yang perlu dilaksanakan mengikut keadaan dan liputan tepat sasar.

Politbiro turut mencadangkan agar mekanisme "pasangan bina bersama" diwujudkan antara sekolah-sekolah di kawasan lain dengan sekolah asrama di sempadan, melalui perkongsian sumber, pertukaran pengajaran dan latihan petugas, untuk terus meningkatkan keupayaan pengurusan sekolah sempadan.

Dari segi peruntukan dana, Politbiro memutuskan dana utama datang daripada Perbendaharaan Pusat, digabungkan dengan kewangan tempatan dan sumber lain yang sah, serta menggubal saiz pelaburan keseluruhan dan pelan pembinaan berperingkat, di samping menubuhkan mekanisme tender dan pemilihan yang telus.

Matlamat akhir Politbiro adalah untuk menyiapkan sepenuhnya pembinaan 248 sekolah asrama etnik ini dan memastikan setiap sekolah mempunyai sumber dana operasi tahunan yang stabil dan mampan, bagi menjamin pembangunan sumber pendidikan di kawasan sempadan untuk jangka masa panjang.

Author

联合日报newsroom


相关报道