(Bandar Seri Begawan, 1hb) Bank Islam Brunei Darussalam Berhad (BIBD) semalam telah mengeluarkan amaran tegas, menyeru orang ramai untuk berwaspada terhadap panggilan penipuan yang semakin kerap berlaku kebelakangan ini, dan mengelakkan diri daripada mengalami kerugian kewangan akibat tanpa sengaja mendedahkan maklumat peribadi.
BIBD dalam kenyataan menyatakan, individu tidak bertanggungjawab sering menyamar sebagai wakil bank atau menawarkan maklumat promosi palsu untuk memperdaya pelanggan mendedahkan nombor kad pengenalan, maklumat akaun bank dan maklumat sensitif lain, dengan tujuan melakukan pencurian identiti dan penipuan.
Kenyataan tersebut turut menyatakan, sebahagian penipu mendakwa diri mereka sebagai kakitangan BIBD, berpura-pura mengatakan terdapat masalah pada akaun pelanggan dan perlu disahkan segera, seterusnya mendapatkan maklumat peribadi pelanggan. Terdapat juga penipuan yang melibatkan tawaran kad kredit palsu atau ganjaran palsu, untuk memancing mangsa memberikan maklumat bank bagi tujuan penipuan.
Sehubungan itu, BIBD menegaskan bahawa bank tidak akan sama sekali meminta pelanggan memberikan kata laluan, nombor PIN atau maklumat akaun penuh melalui panggilan telefon, pesanan ringkas atau e-mel yang tidak diiktiraf.
BIBD menasihatkan orang ramai sekiranya menerima panggilan mencurigakan, jangan sesekali memberi maklum balas ataupun memberikan sebarang maklumat, dan seharusnya segera menghubungi Pasukan Polis Diraja Brunei (RBPF) bagi melaporkan sebarang kegiatan mencurigakan. Orang awam juga boleh membuat pengesahan melalui saluran rasmi atau mengunjungi cawangan terdekat.
"BIBD ingin menegaskan komitmen untuk terus bekerjasama rapat dengan agensi berkaitan bagi membanteras aktiviti penipuan dan memastikan keselamatan akaun serta maklumat peribadi pelanggan." menurut kenyataan tersebut.
Untuk sebarang pertanyaan atau aduan berkaitan kegiatan mencurigakan, pelanggan boleh melayari laman sesawang rasmi BIBD atau menghubungi talian khidmat pelanggan untuk mendapatkan bantuan.
BIBD dalam kenyataan menyatakan, individu tidak bertanggungjawab sering menyamar sebagai wakil bank atau menawarkan maklumat promosi palsu untuk memperdaya pelanggan mendedahkan nombor kad pengenalan, maklumat akaun bank dan maklumat sensitif lain, dengan tujuan melakukan pencurian identiti dan penipuan.
Kenyataan tersebut turut menyatakan, sebahagian penipu mendakwa diri mereka sebagai kakitangan BIBD, berpura-pura mengatakan terdapat masalah pada akaun pelanggan dan perlu disahkan segera, seterusnya mendapatkan maklumat peribadi pelanggan. Terdapat juga penipuan yang melibatkan tawaran kad kredit palsu atau ganjaran palsu, untuk memancing mangsa memberikan maklumat bank bagi tujuan penipuan.
Sehubungan itu, BIBD menegaskan bahawa bank tidak akan sama sekali meminta pelanggan memberikan kata laluan, nombor PIN atau maklumat akaun penuh melalui panggilan telefon, pesanan ringkas atau e-mel yang tidak diiktiraf.
BIBD menasihatkan orang ramai sekiranya menerima panggilan mencurigakan, jangan sesekali memberi maklum balas ataupun memberikan sebarang maklumat, dan seharusnya segera menghubungi Pasukan Polis Diraja Brunei (RBPF) bagi melaporkan sebarang kegiatan mencurigakan. Orang awam juga boleh membuat pengesahan melalui saluran rasmi atau mengunjungi cawangan terdekat.
"BIBD ingin menegaskan komitmen untuk terus bekerjasama rapat dengan agensi berkaitan bagi membanteras aktiviti penipuan dan memastikan keselamatan akaun serta maklumat peribadi pelanggan." menurut kenyataan tersebut.
Untuk sebarang pertanyaan atau aduan berkaitan kegiatan mencurigakan, pelanggan boleh melayari laman sesawang rasmi BIBD atau menghubungi talian khidmat pelanggan untuk mendapatkan bantuan.