Menteri Pengangkutan Loke Siew Fook menyatakan bahawa Agensi Aset Kereta Api Malaysia (RAC) dan SMH Rail Sdn Bhd telah menandatangani kontrak 'bayar mengikut penggunaan', yang akan mengurangkan kebergantungan kepada peruntukan kerajaan, serta mampu menyediakan sistem pengangkutan kereta api yang lebih mampan, fleksibel dan berdaya saing.
Beliau hari ini menyaksikan lokomotif dan gerabak perkhidmatan kereta api kargo 'bayar mengikut penggunaan' dilancarkan secara rasmi.
Beliau berkata, Agensi Aset Kereta Api Malaysia dan SMH Rail Sdn Bhd telah menandatangani kontrak pada bulan Mac tahun lalu, di mana aset kereta api rosak yang dimiliki oleh agensi tersebut dijual kepada SMH Rail, kemudian syarikat swasta itu melakukan baik pulih untuk memastikan ia boleh digunakan semula, sebelum lokomotif tersebut disewa semula kepada Agensi Aset Kereta Api Malaysia.
Beliau menyatakan, ini juga membuktikan bahawa model kerjasama awam dan swasta akan membantu memacu pertumbuhan ekonomi tanpa perlu bergantung sepenuhnya kepada sumber kerajaan.
Dalam sidang akhbar selepas itu, Loke menyatakan bahawa banyak pengusaha sebelum ini meminta Syarikat Keretapi Malaya mengangkut barang mereka, tetapi disebabkan kekurangan lokomotif, Syarikat Keretapi Malaya tidak dapat menerima lebih banyak perkhidmatan pengangkutan muatan.
"Syarikat Keretapi Malaya menerima permintaan untuk mengangkut kontena, tetapi sebelum ini lokomotif tidak mencukupi, ada perniagaan pun tidak boleh diterima."
Beliau berpendapat bahawa 'bayar mengikut penggunaan' adalah rancangan yang memberi manfaat pelbagai yang bukan sahaja dapat mengurangkan kebergantungan kepada peruntukan kerajaan, tetapi juga dapat meningkatkan perkhidmatan kargo Syarikat Keretapi Malaya sambil mengurangkan pelepasan karbon.
Beliau mengatakan bahawa sektor pengangkutan kargo kereta api memiliki potensi perkembangan yang sangat baik, di mana Syarikat Keretapi Malaya dijangka mengendalikan 6 juta tan muatan pada tahun 2024, serentak dengan peningkatan 15% berbanding 2023.
Beliau mengatakan, dengan pemulihan ekonomi negara dan pertumbuhan perdagangan serantau, Syarikat Keretapi Malaya menjangkakan jumlah muatan domestik dan rentas sempadan yang diangkut melalui kereta api akan meningkat sebanyak 10% setiap tahun.
Loke menyatakan bahawa perkhidmatan yang disediakan oleh SMH Rail Sdn Bhd dalam langkah penyewaan ini termasuk membaik pulih dan mengemas kini 44 lokomotif Agensi Aset Kereta Api Malaysia, kemudian menyewanya semula kepada Syarikat Keretapi Malaya; menyewa terus 6 lokomotif baru kepada Syarikat Keretapi Malaya; dan menyediakan 245 gerabak baru kepada Agensi Aset Kereta Api Malaysia dan 204 gerabak kepada Syarikat Keretapi Malaya masing-masing untuk tujuan penyewaan kargo, di mana setiap gerabak mampu menampung berat gandar 20 tan dan keupayaan beban maksimum 60 tan.
Beliau berharap sektor swasta lain juga dapat mencontohi pendekatan SMH Rail dalam mengukuhkan industri kereta api negara.
"Dengan sistem kereta api yang lebih moden, pembiayaan yang mampan dan model penyewaan yang fleksibel, saya percaya Malaysia berada di landasan yang betul untuk membangunkan industri pengangkutan kereta api yang lebih cekap, selamat dan berdaya saing."