Jenama mainan arus perdana China "泡泡玛特" (POP MART) telah menjadi fenomena global dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan wataknya yang popular, Labubu, memicu gelombang pembelian, dan juga menyebabkan aset pengasasnya, Wang Ning, meningkat. Menurut senarai hartawan semasa Forbes, sehingga pagi 8hb, Wang Ning yang baru berusia 38 tahun telah mengumpul aset bernilai sebanyak 203 bilion dolar AS (kira-kira 859 bilion Ringgit Malaysia), menjadikannya orang terkaya generasi baru di wilayah Henan.
Wang Ning, yang dilahirkan di Xinxiang, Henan, memulakan perniagaan di Beijing pada tahun 2009 selepas berpindah dari Zhengzhou dan menubuhkan泡泡玛特 pada tahun berikutnya. Pada awalnya, jenama ini menumpukan pada jualan runcit mainan arus perdana, namun kini telah berjaya mencipta beberapa watak IP asli seperti Labubu, MOLLY, SKULLPANDA, dan memperoleh pengiktirafan antarabangsa, dengan produk kotak misteri menjadi topik hangat di kalangan arus perdana.
Kejayaan utama泡泡玛特 adalah prestasi cemerlang IP tersendirinya "THE MONSTERS" di mana Labubu menerima sambutan hebat. Pada tahun 2024, Labubu menjana pendapatan sebanyak 30.4 bilion yuan (kira-kira 18 bilion Ringgit Malaysia), dengan kadar pertumbuhan tahunan meningkat sebanyak 726.6%, bukan sahaja menjadi sumber pendapatan utama kumpulan tersebut tetapi juga mendorong pertumbuhan prestasi keseluruhan. Selain itu, ahli "BLACKPINK" Lisa yang juga merupakan peminat telah meningkatkan permintaan pembelian.
Berita sumber: 联合报
Wang Ning, yang dilahirkan di Xinxiang, Henan, memulakan perniagaan di Beijing pada tahun 2009 selepas berpindah dari Zhengzhou dan menubuhkan泡泡玛特 pada tahun berikutnya. Pada awalnya, jenama ini menumpukan pada jualan runcit mainan arus perdana, namun kini telah berjaya mencipta beberapa watak IP asli seperti Labubu, MOLLY, SKULLPANDA, dan memperoleh pengiktirafan antarabangsa, dengan produk kotak misteri menjadi topik hangat di kalangan arus perdana.
Kejayaan utama泡泡玛特 adalah prestasi cemerlang IP tersendirinya "THE MONSTERS" di mana Labubu menerima sambutan hebat. Pada tahun 2024, Labubu menjana pendapatan sebanyak 30.4 bilion yuan (kira-kira 18 bilion Ringgit Malaysia), dengan kadar pertumbuhan tahunan meningkat sebanyak 726.6%, bukan sahaja menjadi sumber pendapatan utama kumpulan tersebut tetapi juga mendorong pertumbuhan prestasi keseluruhan. Selain itu, ahli "BLACKPINK" Lisa yang juga merupakan peminat telah meningkatkan permintaan pembelian.
Berita sumber: 联合报