Mitsubishi Motors Jepun mengumumkan penamatan pengeluaran enjin di China, sekali gus keluar sepenuhnya daripada perniagaan pembuatan kenderaan di negara itu.
Menurut laporan Kyodo News Jepun dan Nikkei Chinese, Mitsubishi Motors pada hari Selasa (22 Julai) mengumumkan bahawa ia telah membatalkan hubungan perkongsian usaha sama dengan rakan kerjasama di China, dan secara rasmi keluar daripada perniagaan pengeluaran enjin di China.
Mitsubishi Motors telah menjalin usaha sama dengan syarikat penerbangan automotif China dan lain-lain pada tahun 1997 di Shenyang, Liaoning, dengan menubuhkan syarikat usaha sama "Shenyang Aerospace Mitsubishi Motors Engine Manufacturing", yang membekalkan produk enjin kepada Mitsubishi dan syarikat automotif tempatan di China.
Walaupun Mitsubishi telah keluar daripada pengeluaran kenderaan lengkap di China pada tahun 2023 dan mengalihkan fokus ke pasaran Asia Tenggara yang mempunyai potensi pertumbuhan lebih tinggi, kilang usaha sama tersebut masih terus beroperasi, membekalkan enjin kepada pengeluar kenderaan tempatan. Dijangkakan selepas hubungan usaha sama dibubarkan, kilang tersebut akan terus mengekalkan operasi, dan kakitangannya juga akan dikekalkan.
Dengan pasaran kenderaan elektrik tulen China berkembang pesat, permintaan terhadap enjin kenderaan petrol tradisional semakin merosot. Menurut data Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA), jualan kenderaan elektrik tulen di China pada tahun 2024 meningkat sebanyak 20% berbanding tahun sebelumnya, manakala kenderaan elektrik (EV) dan kenderaan hibrid plug-in (PHV) secara keseluruhannya meliputi hampir separuh jualan kereta baharu.
Keputusan Mitsubishi kali ini menandakan syarikat automotif gergasi Jepun itu berundur sepenuhnya daripada industri automotif China. Dengan jenama tempatan China seperti BYD yang semakin menguasai pasaran, persaingan di pasaran kenderaan elektrik menjadi semakin sengit, menyebabkan ruang pembangunan untuk syarikat automotif Jepun di China semakin terhad. Nissan turut menutup kilang kenderaan penumpangnya di wilayah Jiangsu pada tahun lepas, manakala Honda juga menutup kilangnya di Guangdong dan Hubei secara berperingkat.
Menurut laporan Kyodo News Jepun dan Nikkei Chinese, Mitsubishi Motors pada hari Selasa (22 Julai) mengumumkan bahawa ia telah membatalkan hubungan perkongsian usaha sama dengan rakan kerjasama di China, dan secara rasmi keluar daripada perniagaan pengeluaran enjin di China.
Mitsubishi Motors telah menjalin usaha sama dengan syarikat penerbangan automotif China dan lain-lain pada tahun 1997 di Shenyang, Liaoning, dengan menubuhkan syarikat usaha sama "Shenyang Aerospace Mitsubishi Motors Engine Manufacturing", yang membekalkan produk enjin kepada Mitsubishi dan syarikat automotif tempatan di China.
Walaupun Mitsubishi telah keluar daripada pengeluaran kenderaan lengkap di China pada tahun 2023 dan mengalihkan fokus ke pasaran Asia Tenggara yang mempunyai potensi pertumbuhan lebih tinggi, kilang usaha sama tersebut masih terus beroperasi, membekalkan enjin kepada pengeluar kenderaan tempatan. Dijangkakan selepas hubungan usaha sama dibubarkan, kilang tersebut akan terus mengekalkan operasi, dan kakitangannya juga akan dikekalkan.
Dengan pasaran kenderaan elektrik tulen China berkembang pesat, permintaan terhadap enjin kenderaan petrol tradisional semakin merosot. Menurut data Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA), jualan kenderaan elektrik tulen di China pada tahun 2024 meningkat sebanyak 20% berbanding tahun sebelumnya, manakala kenderaan elektrik (EV) dan kenderaan hibrid plug-in (PHV) secara keseluruhannya meliputi hampir separuh jualan kereta baharu.
Keputusan Mitsubishi kali ini menandakan syarikat automotif gergasi Jepun itu berundur sepenuhnya daripada industri automotif China. Dengan jenama tempatan China seperti BYD yang semakin menguasai pasaran, persaingan di pasaran kenderaan elektrik menjadi semakin sengit, menyebabkan ruang pembangunan untuk syarikat automotif Jepun di China semakin terhad. Nissan turut menutup kilang kenderaan penumpangnya di wilayah Jiangsu pada tahun lepas, manakala Honda juga menutup kilangnya di Guangdong dan Hubei secara berperingkat.