砂旅游部副部长拿督陈超耀的机要秘书谢家洪(右2)与美里圣若瑟中学校长彼特(左)等人交流特殊教育综合课程班设施提升工程的细节。
砂旅游部副部长拿督陈超耀的机要秘书谢家洪(右2)与美里圣若瑟中学校长彼特(左)等人交流特殊教育综合课程班设施提升工程的细节。

Ting Chiew Yew memperuntukkan RM150,000 untuk menaik taraf kemudahan pendidikan khas Sekolah St. Joseph

Published at Apr 23, 2025 02:24 pm
(Miri 23hb) Timbalan Menteri Pelancongan Sarawak, Datuk Ting Chiew Yew melalui Rancangan Transformasi Luar Bandar 2025, telah meluluskan peruntukan sebanyak RM150,000 untuk menaik taraf kemudahan kelas pendidikan khas di Sekolah Menengah Saint Joseph Miri, bagi memperbaiki persekitaran pembelajaran keseluruhan untuk pelajar pendidikan khas.

Pada pagi ini, Setiausaha Peribadi kepada Timbalan Menteri Ting Chiew Yew, Chia Kah Furng telah mengetuai pasukan, bersama dengan pegawai-pegawai dari Jabatan Kerja Raya Miri melawat sekolah tersebut untuk berinteraksi dengan Pengetua Peter dan wakil pihak sekolah, bagi memahami secara langsung keadaan semasa kemudahan kelas pendidikan khas serta membincangkan keperluan pembaikan sekolah yang paling mendesak pada masa ini.

Dikhabarkan bahawa Sekolah Menengah Saint Joseph pada masa ini kekurangan bilik darjah pendidikan khas dan peralatan lengkap, di mana semua pelajar kelas pendidikan khas perlu berkongsi satu ruang terbuka untuk belajar, yang mana serius menjejaskan kesan pengajaran dan tumpuan pelajar. Untuk memperbaiki keadaan ini, Timbalan Menteri Ting Chiew Yew telah secara khusus melalui rancangan Transformasi Luar Bandar tahun ini memohon peruntukan, bagi membantu sekolah menjalankan kerja-kerja pengubahsuaian bilik darjah dan mengoptimumkan susun atur ruang pejabat guru.

Chia Kah Furng menyatakan bahawa pihak sekolah merancang untuk menggunakan peruntukan ini bagi menjalankan kerja-kerja pembahagian bilik darjah dan penzonan ruang, memastikan setiap kelas pendidikan khas mempunyai ruang pengajaran yang berasingan, sekali gus meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pengalaman pembelajaran pelajar.

Beliau menambah bahawa jika peruntukan mengizinkan, baki dana akan digunakan untuk menaik taraf peralatan fizikal dan susunan ruang pejabat guru, bagi mewujudkan persekitaran pengajaran dan persiapan yang lebih selesa dan cekap untuk guru-guru pendidikan khas.

“Pelajar pendidikan khas tidak hanya memerlukan pengetahuan tetapi juga persekitaran pembelajaran yang selesa dan memberi tumpuan. Apabila kerja-kerja berkaitan siap, ia bukan saja secara ketara akan memperbaiki pengalaman pembelajaran pelajar tetapi juga membantu guru melaksanakan pengajaran secara individu dengan lebih berkesan.”


Author

联合日报newsroom


相关报道