Yuran Kemudahan Masih Tidak Dapat Menampung Kos Operasi Lim Kuan Leong: Berharap Orang Ramai Memahami Bantuan Kerajaan

Published at Apr 03, 2025 02:40 pm
(Miri, 3hb) Pengarah Syarikat Penerbangan Ekspres Drone Borneo Sdn Bhd, Lim Kuan Leong menyatakan bahawa untuk mengekalkan operasi asas dan kualiti perkhidmatan di Terminal Sentral Miri, syarikat mengenakan bayaran perkhidmatan dan kemudahan sebanyak RM3 kepada setiap penumpang. Namun, walaupun telah mengenakan yuran yang berkaitan, masih menghadapi masalah kekurangan dana, oleh itu berharap kerajaan dapat memberikan bantuan, dan menyeru orang ramai untuk memberikan pemahaman dan sokongan.
 
Beliau menjelaskan bahawa yuran perkhidmatan dan kemudahan ini digunakan terutamanya untuk membayar perkhidmatan asas yang dinikmati oleh penumpang semasa menunggu, termasuk tempat duduk yang selesa, penghawa dingin, skrin elektronik yang memaparkan jadual laluan bas ekspres, penyelenggaraan kebersihan dan kesihatan, langkah-langkah keselamatan, peralatan dan gaji kakitangan kaunter tiket pusat, serta infrastruktur di kawasan menunggu.
 
Beliau juga mendedahkan bahawa walaupun Terminal Sentral Miri baru saja beroperasi, kemudahan tandas telah dicuri atau dirosakkan, semua ini memerlukan dana untuk penyelenggaraan dan perlindungan.
 
“Kos operasi semasa terus meningkat, kami telah berusaha untuk mengoptimumkan sumber, tetapi masih sukar untuk menampung perbelanjaan. Oleh itu, kami berharap kerajaan dapat melanjutkan bantuan, untuk menjamin operasi berterusan perkhidmatan pengangkutan awam. Pada masa yang sama, kami juga berharap penumpang dapat memahami situasi ini, dan bersama-sama menyokong perkembangan pengangkutan awam.”

Pintu tandas juga dirosakkan.

Author

联合日报newsroom


相关报道