Selepas perang perdagangan AS-China dimulakan, sejak 2018 hingga kini, sebanyak 20 jenama kereta China telah memasuki Thailand. Syarikat komponen kereta yang berkaitan dengan China mengikuti perkembangan dan bertambah sebanyak 3.4 kali ganda, dengan teknologi dan kelebihan harga, membina rantaian industri kenderaan elektrik yang berdikari, ini telah memberi kesan besar pada syarikat kereta Jepun tempatan dan syarikat Thailand.
Nikkei Chinese Online melaporkan pada 20hb bahawa syarikat-syarikat berkaitan automobil China sedang memperluas pembangunan rangkaian bekalan di Thailand. Dengan kemasukan syarikat besar kenderaan elektrik seperti BYD, syarikat komponen besar seperti bateri dalam kereta juga sedang membina kilang. Syarikat China menggunakan Thailand sebagai pangkalan, menyasarkan permintaan pasaran Asia.
Laporan itu menunjukkan bahawa di Thailand, lebih daripada 20 jenama kereta China seperti BYD dan Great Wall Motors telah memasuki, dengan Eastern Economic Corridor sebagai pusat, sebahagian pengilang telah memulakan produksi berbahasa tempatan untuk kenderaan elektrik. Kilang BYD yang memulakan produksi pada bulan Julai tahun lepas menjadi teras, rantaian bekalan di sekitar kilang tersebut semakin lengkap.
Banyak syarikat China telah mula mempercepat langkah memindahkan kilang ke Thailand sejak dari sekitar 2018 apabila ketegangan perdagangan AS-China meningkat. Menurut statistik dari syarikat penyelidikan MarkLines dan data kerajaan Thailand, sehingga Mac tahun ini, jumlah firma tempatan yang berkaitan dengan permotoran yang ditubuhkan dengan pelaburan dari syarikat China telah mencapai 165, iaitu 3.4 kali ganda dari akhir 2017.
Pengeluar kereta dari Jepun telah menubuhkan pangkalan produksi di Thailand sejak tahun 1960-an, dengan sekitar 1400 pembekal berkaitan. Selain itu, banyak syarikat kereta Jepun dan syarikat setempat juga mempunyai syarikat usaha sama, mewujudkan piramid industri bersepadu secara menegak. Sebaliknya, syarikat China hampir tidak menggunakan rangkaian bekalan yang dibangunkan oleh syarikat kereta Jepun, dan sedang mencuba untuk membina struktur industri baru.
Menurut laporan, harga bekalan komponen yang dipesan oleh syarikat-syarikat kereta besar China daripada pembekal adalah hampir 30% lebih rendah berbanding syarikat kereta Jepun. Selain itu, syarikat China juga cenderung untuk menghasilkan sendiri komponen penting seperti bateri atau membelinya daripada pembekal China yang berkaitan.
Presiden Persatuan Industri Pembuatan Komponen Kereta Thailand, Songpo menyatakan bahawa penglibatan lebih lanjut syarikat China akan merosakkan rangkaian bekalan sedia ada, dan syarikat tempatan tidak dapat mendapat keuntungan sepenuhnya.
Seorang eksekutif dari Thai Summit Group, pengeluar komponen kereta utama Thailand, turut menunjukkan bahawa komponen yang dibekalkan oleh pembekal China mempunyai daya saing kos, dan mungkin syarikat kereta Jepun juga akan beralih menggunakan komponen tersebut.
Laporan itu berkata bahawa dalam pasaran kereta baru Thailand, syarikat kereta Jepun seperti Toyota dan Honda masih mengekalkan penguasaan pasaran lebih daripada 70%, tetapi terus menurun di bawah serangan kuat syarikat China. Jika syarikat China terus memperluas jaringan bekalan di kawasan setempat, daya saing mereka akan meningkat lebih lanjut, dan kedudukan syarikat kereta Jepun mungkin tergugat.