Beberapa netizen China memuat naik hantaran bahawa mereka terlihat warga India yang kelihatan sihat menggunakan kerusi roda di Lapangan Terbang Antarabangsa Xiaoshan Hangzhou, yang segera mencetuskan kritikan. Tindakan tersebut didakwa membazirkan sumber awam dan menyatakan orang yang sihat tidak wajar menggunakan kerusi roda. Pihak lapangan terbang pula memberi maklum balas bahawa warga India tersebut menggunakan kerusi roda milik syarikat penerbangan, bukannya disediakan oleh lapangan terbang.
Di pelbagai media sosial China turut tular pelbagai aduan mengenai warga India menggunakan kerusi roda di lapangan terbang seluruh dunia. Ada netizen China berkata, “trend ini akhirnya sampai ke China!”
Menurut laporan “向阳视频” (Xiangyang Video) yang dikendalikan oleh Biro Penerbitan Berita Wilayah Shaanxi, khidmat pelanggan Lapangan Terbang Antarabangsa Xiaoshan Hangzhou memberi maklum balas bahawa kerusi roda lapangan terbang hanya digunakan di luar pusat pemeriksaan keselamatan, manakala kerusi roda yang digunakan warga India dalam gambar yang tular terletak di dalam kawasan pemeriksaan keselamatan, maka ia pasti merupakan kerusi roda syarikat penerbangan dan bukannya disediakan oleh pihak lapangan terbang.
Baru-baru ini, muncul beberapa berita negatif mengenai warga India di internet China. Laporan Shangyou News pada 23 haribulan menyatakan, seorang netizen mendakwa pelancong India di pasar malam Yiwu telah disyaki mencuri pakaian wanita dan selepas dikesan, mereka mengepung pemilik gerai wanita berkenaan. Video berkaitan turut tular di platform media sosial. Polis menjawab bahawa setelah disahkan, warga asing tersebut ‘terlupa membayar’ harga satu helai pakaian dan melalui perbincangan, salah faham antara kedua-dua pihak telah diselesaikan di lokasi dengan bayaran telah dibuat.
Pada pertengahan bulan ini, pengunjung turut merakam tiga pelancong India membuka pakaian dan mandi serta menggunakan pelampung di kawasan terlindung di kawasan pelancongan Gunung Lushan, Jiangxi. Perkataan berkaitan menjadi trending di carian terhangat. Pada 14 haribulan, pihak pengurusan kawasan pelancongan mengeluarkan kenyataan bahawa kejadian berlaku pada April tahun ini, tetapi baru tular baru-baru ini di internet. Pihak pengurusan sedang memperkemas kawalan serta memohon maaf atas kelalaian pengurusan.