Naib Presiden MCA merangkap Pengerusi Negeri Pulau Pinang, Dato' Chen Deqin membidas Kementerian Pendidikan kerana secara keras melantik ahli lembaga pengarah dilantik kerajaan ke dalam lembaga pengarah sekolah, yang telah mencerobohi autonomi lembaga pengarah sekolah Cina!
  
Beliau menyatakan, walaupun undang-undang membenarkan kewujudan ahli lembaga pengarah dilantik kerajaan, namun selama ini berpegang kepada semangat tradisi saling mempercayai dan menghormati, bagi menjayakan pembangunan menyeluruh sekolah, calon ahli lembaga pengarah dilantik kerajaan sentiasa dicadangkan oleh lembaga pengarah yang mengutamakan mereka yang cintakan pendidikan Cina dan sanggup menyumbang bakti kepada sekolah, dan bukannya calon daripada Kementerian Pendidikan sendiri. Amalan kerjasama sebegini selama bertahun-tahun membolehkan sekolah dan lembaga pengarah berkembang lancar, dan turut meletakkan asas kukuh untuk kemajuan pendidikan Cina.
"Namun, Kementerian Pendidikan kini tanpa sebarang amaran tiba-tiba melantik sendiri ahli lembaga pengarah dilantik kerajaan ke dalam lembaga pengarah sekolah Cina, malah langsung tidak berunding atau berkomunikasi dengan lembaga pengarah, amat menghairankan, inikah gaya pemerintahan Kerajaan Madani? Apakah Timbalan Menteri Pendidikan Wong Kah Woh juga tidak tahu mengenainya?"
Chen Deqin menyatakan, hari ini Kementerian Pendidikan berdepan pelbagai masalah, termasuk insiden keganasan di sekolah berlaku dengan kerap, namun pihak berkuasa tidak pula dilihat benar-benar meneliti atau menyelesaikan isu tersebut, sebaliknya asyik menyusahkan sekolah Cina dalam hal ini, sesuatu yang amat mengecewakan.
"Gabungan Lembaga Sekolah Cina Seberang Perai dan Lembaga Pengarah Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Pulau Pinang telah menyatakan pendirian dengan jelas, dan MCA Pulau Pinang juga menyokong penuh pendirian mereka, kerana kami berpendapat pendidikan ialah pendidikan, tindakan Kementerian Pendidikan melantik ahli lembaga pengarah kerajaan ke dalam lembaga pengarah sekolah Cina mempunyai niat tertentu, dan akan menyebabkan masalah besar pada masa hadapan. Jika kementerian melantik ahli lembaga pengarah bukan Cina yang kurang memahami semangat pendidikan Cina, apa akan jadi? Ini mungkin akan menimbulkan masalah komunikasi budaya dan bahasa dalam lembaga pengarah, sekali gus mengheret lembaga pengarah ke arah operasi yang bermasalah."
Beliau menggesa Kementerian Pendidikan supaya lebih prihatin dan mengambil pendekatan adil serta saksama dalam menguruskan hal ehwal pendidikan Cina.
Beliau juga berharap Kementerian Pendidikan dapat memberi keutamaan kepada isu serius seperti keganasan di sekolah dan keselamatan pelajar, dan bukannya hanya sibuk menyusahkan sekolah Cina.
                                                    