Pihak Berkuasa Penerbangan Awam India pada 14 haribulan telah mengeluarkan arahan, menghendaki semua pengendali penerbangan di negara itu untuk menjalankan pemeriksaan kecemasan terhadap suis bahan api dan sistem penguncinya pada beberapa pesawat Boeing sebelum 21 haribulan.
Arahan ini berpunca daripada laporan siasatan awal nahas udara yang baru-baru ini dikeluarkan oleh Biro Siasatan Nahas Udara India. Laporan tersebut menyebut bahawa dalam kemalangan pesawat penumpang India sebulan lalu, suis bahan api pesawat terbabit telah bertukar dari kedudukan “operasi” ke kedudukan “putus” sebelum nahas berlaku, menyebabkan bekalan bahan api ke enjin terputus. Laporan itu turut mendedahkan bahawa Pentadbiran Penerbangan Persekutuan Amerika Syarikat (FAA) pernah pada tahun 2018 mengeluarkan notis, mencadangkan agar pengendali model Boeing 787 dan lain-lain memeriksa fungsi penguncian suis bahan api, untuk memastikan suis tersebut tidak bertukar kedudukan secara tidak sengaja.
Menurut laporan The Times of India, pemeriksaan kecemasan kali ini melibatkan model Boeing 787, 747 dan 737, dengan pengendali termasuk Air India, IndiGo dan SpiceJet serta beberapa lagi syarikat penerbangan India.
Pada 12 Jun, sebuah pesawat penumpang Boeing 787-8 milik Air India yang berlepas dari India ke United Kingdom telah terhempas sejurus berlepas dari Lapangan Terbang Ahmedabad, Gujarat, India. Menurut media India, kemalangan tersebut telah mengorbankan 274 nyawa, termasuk 33 orang kakitangan di darat.